نیروی کار ارزان یا عامل کار و توسعه!

زنانگی همیشه زندگی، زایش، خلاقیت و ظرافت را به همراه دارد، هر جا زن ها حضور دارند،هارمونی حاکم در آن فضا نشانگر زیبایی و مدیریت درست را القا می کند. عامل رشد، توسعه و حامل صلح است اما در فضای کسب کار معامله خوبی با آنها نمی شود.

زنان ذاتا در کار دقت زیادی دارند، به همین دلیل بهره‌وری آنها بالاست اما به دلیل نیاز به کار حاضرند هر سختی را تحمل کنند و همین امر موجب سوء استفاده از آنها می‌شود. برخی زنان سرپرست خانوار هستند و مسئولیت های خانه را برعهده دارند، آنها باید کار کنند تا چرخ زندگی بچرخد و دیگر اعضای خانواده بتوانند ارتزاق کنند.

در سالهای اخیر بسیاری از مشاغل در بخشهای خدماتی و خصوصی به سمت زنانه شدن پیش رفته است اما در کنار آن حقوق زنان در محیط‌های کار رعایت نشده است.

بررسی ساده ای در حوزه های مختلف بخش خصوصی و خدماتی در کشور بخصوص در شهرهایی مانند اردبیل نشان می دهد که زنان با وجود کارکردن در ساعات کاری طولانی حقوق ناچیز و دستمزد پایین نسبت به خدمت خود دریافت می کنند و از حقوق اولیه و حداقل‌های قانون کار و حتی دستمزد مصوب وزارت کار نیز با قراردادهای صوری که از سوی کارفرماها به آنها تحمیل می کند، هم محرومند.

بهره کشی و استخدام زنان با حقوق و دستمزد کم، اجحاف بزرگی در حق زنان است که انتظار می رود وزارتخانه مطبوع برای مقابله با این پدیده راهکارهای مناسبی ارائه دهد. چرا که با نادیده گرفتن موقعیت اجتماعی زنان ممکن است دولت در سیاستگذاری‌های معطوف به جنسیت دچار مشکل شود. لازم است سیاست‌گذاری درباره زنان معطوف به شناخت دقیق از ذهنیت، فعالیت، گرایش‌ها و تحولات اجتماعی آنها انجام گیرد. تا نگاه متوازن به زنان در همه حوزه های جامعه اتفاق بی افتد.

شاید در گذشته بخشی از زنان به عنوان تفریح یا سرگرمی تن به کارهای کاذب یا پاره وقت می دادند. ولی امروز به دلیل وجود تورم کمر شکن درجامعه زنان نیز برای تامین معاش خانواده و هزینه‌های زندگی در کنار مردان بار زندگی را بر دوش می کشند. این افراد در محیط‌های کار با حقوق اندک، ساعات کار بیشتر و بدون بیمه برخلاف اصول و حقوق اولیه کار توسط کارفرمایان به کار گرفته می شوند.

به باور صاحبنظران اقتصادی در سالهای اخیر پدیده تجرد زنان در محیط‌های کار به سرعت در حال افزایش است و ارائه خدمات در بخشهای خصوصی تحت سیطره زنان قرار گرفته است؛ برخی چنین استدلال‌ها می‌کنند که مشکلات و چالشهای پیش روی ازدواج جوانان سبب این تغییر شده اما حقیقت این است که بسیاری از کارفرمایان به ویژه در بخش خصوصی از استخدام نیروهای کار متاهل به دلیل شرایط هایی مانند مرخصی زایمان و… استقبال نمی‌کنند و متاهل بودن زنان را مانعی برای کارگاه، شرکت یا کارخانه خود می‌پندارند.

به گزارش ماهنامه امید عدالت، امید است دولت مربوطه با نظارت قانونی بر بخش های خصوصی و خدماتی به بکارگیری زنان در حوزه های مختلف و بهره کشی غیر قانونی از آنها واکنش نشان داده و ورود مستقیم کند و از احجاف حقوق زنان به عنوان نصفی از جمعیت فعال و توانمند جلوگیری کند.

گزارش: سمیه درازی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا