تنها راهکار کاهش آلودگی هوا استفاده از خودروهای برقی است

سوخت‌ های فسیلی ضمن داشتن مضرات بسیار زیاد بر اکوسیستم جهانی، طی چند سال آینده نیز رو به اتمام هستند از اینرو کشورهای دنیا درصدد استفاده از سوخت های پاک و تجدیدپذیر و تولید خودروهای برقی برآمده اند.

به گزارش سیناپرس، امروزه پیرامون این مساله سیاست هایی در اتحادیه اروپا اتخاذ شده است. بر مبنای این سیاست ها تولید خودروهای دیزلی و بنزینی تا  سال 2030 به طور کلی متوقف می شود. پژوهشگران ایران نیز هم اکنون پیرامون تحقق این مهم اقداماتی انجام داده اند. اخیرا پژوهشگران یکی از شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان موفق به طراحی پلتفرم خودروی الکترونیکی دو نفره شده اند؛ خودرویی سبک که با برق شهری شارژ می شود.  

هرچند اکنون جهان به سمت استفاده از خودروهای الکتریکی گام برداشته و پژوهشگران ایرانی نیز اقداماتی در این زمینه انجام داده اند اما متاسفانه هنوز ما در پیچ و خم ابتدای این راه هستیم و استفاده از این نوع خودروها _برخلاف اتحادیه اروپا_ در اسناد بالادستی کشورمان دیده نشده است.

اسدالله رحیم زاده، رئیس هیات مدیره یکی از شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان در این خصوص به خبرنگار سیناپرس گفت: شرکت ما چندین سال است که در حوزه خودرو و تامین قطعات خودرو فعالیت دارد. از سه سال پیش اعضای هیات مدیره این شرکت به این نتیجه رسیدند که کاری بزرگ در حوزه خودرو انجام دهند. از آنجایی که آینده حمل و نقل دنیا بر پایه تولید خودروهای الکتریکی است ما تصمیم گرفتیم طراحی پلتفرم خودروی الکتریکی دو نفره را در برنامه کاری خودمان قرار دهیم. تاکنون اقداماتی نیز در این خصوص انجام دادیم، همین امر نیز باعث شد تا شرکت مان به عنوان شرکت دانش بنیان ثبت شود.

وی افزود: ابتدا برای تحقق این مهم یک پلتفرمی طراحی کردیم و پس از آن برای اثبات کار خودمان نمونه اولیه آن را ساختیم. این پلتفرم می تواند برای ساخت خودروهای دو نفره، چهار نفره و دیگر حوزه های راهسازی اجرایی شود.

وی درباره مشخصات این خودرو گفت: این خودرو با برق خانگی، شارژ می شود زیرا هنوز در کشور ایستگاه های شارژ نداریم و توسعه نیافته اند. طبق برنامه ریزی ها این خودرو با اتصال به برق خانگی تنها با دریافت ده آمپر شارژ می شود. همچنین این خودرو با توجه به تعداد باتری هایی که داخل آن شان تعبیه شده است روزانه می تواند 120 تا 450 کیلومتر مسافت طی کند.

رحیم زاده اظهارداشت: این خودروها برای سفرهای درون شهری مورد استفاده قرار می گیرند. در دنیا نیز تحت عنوان” میکروکار” طبقه بندی می شوند. این خودروها در حقیقت ماشین های دومی هستند که بیشتر برای رفت و آمدهای شهری ویژه بانوان، دانشجویان و افراد مسن کاربرد دارند.

به گفته وی، قیمت تمام شده این خودرو بسیار ارزان تر از نمونه های مشابه خارجی است. از نظر کیفیت نیز به دلیل رعایت استانداردهای بین المللی با نمونه های مشابه خارجی برابری می کند.

وی به مشکلات اجرایی این طرح اشاره کرد و در این باره افزود: این طرح ها زمانی به رسمیت شناخته می شوند که بتوانند مجوز پلاک گذاری یا شماره گذاری خودشان را از موسسه استاندارد اخذ کنند. اکنون موسسه استاندارد سختگیری هایی زیادی برای خودروسازان اعمال می کند. متاسفانه تمام خودروهایی که توسط خودروسازان ساخته می شود تاکنون نتوانسته اند استانداردهای موسسه استاندارد را دریافت کنند. خودروسازان با چشم اغماض ماشین های خود را می سازند.

رحیم زاده به اهمیت ساخت خودروهای برقی پرداخت و در این خصوص به سیناپرس گفت: در حال حاضر تنها راهکار کاهش آلودگی شهرهای بزرگ، استفاده از خودروهای برقی است. امروزه تمام کشورهای جهان به این مساله واقف هستند از اینرو در اسناد بالادستی کشورهای دنیا طی چند سال آینده تولید و استفاده خودروهای برقی در دستور کارشان قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا از سال 2035 خرید و فروش موتورهای احتراق داخلی را ممنوع کرده است. در اسناد بالادستی کشور اسکاندیناوی و نروژ خرید و فروش خودروهای با موتور احتراق داخلی( ماشین های بنزین سوز و گازوئیل سوز )ممنوع شده است. انگلستان نیز از سال 2030 خرید و فروش این خودروها را منع کرده است. همه خودروسازان و ” آر ان دی” های بزرگ دنیا در زمینه خودروهای برقی ورود پیدا کرده اند ما نیز راهی جز این نداریم زیرا تمام استانداردهای بین المللی را از اروپا اخذ می کنیم. متاسفانه هنوز در اسناد بالادستی ملی مان چنین سیاستی اتخاذ نشده است. قطعا اگر از این مساله غفلت کنیم به ضررمان تمام می شود.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا