پارکینسون نوعی عفونت مغزی است

محققان دانشگاه علوم پزشکی وین در اتریش به یافته های جدیدی درباره بیماری پارکینسون دست پیدا کرده اند که بر اساس آن، این بیماری درون مغز فرد بیمار به طور مشابه با گسترش عفونت عمل خواهد کرد و همچنین گزارش این تحقیق در روزنامه استاندارد نیز به چاپ رسیده است.

این مطالعات نشان داد که سلول های عصبی بدن انسان چگونه توسط فرم تغییر یافته پروتئین یاد شده جذب می شوند و از آن مهم تر این که این بیماری چگونه از یک سلول به سلول دیگر انتقال می یابد.

دکتر گابور کوواچ رهبری این تیم تحقیقاتی را بر عهده داشت. این تیم تحقیقاتی پس از بررسی های فراوان انجام شده روی این بیماری، موفق شدند تا با کمک پادتن های ویژه ای که برای این کار طراحی شده بود، روند گسترش بیماری در مغز انسان را ردیابی و بررسی کنند. پیش از این تنها تحقیق صورت گرفته در این زمینه به صورت مدل آزمایشی بود ولی در این تحقیقات پژوهشگران برای نخستین بار مغز انسان را مورد مطالعه قرار داده اند.

گفتنی است تمرکز این تحقیقات بر روی پروتئین آلفا سینوسلین بوده است که در مغز انسان به وفور یافت می شود. بیمارانی که به مرض پارکینسون یا بیماری نزدیک به آن به نام Lewy body dementia، دچار شده اند با یک پدیده خاص درباره این پروتئین روبرو می شوند که به موجب آن، پروتئین آلفا سینوسلین در بدن آن ها دچار تغییراتی وابسته به نوع بیماری خواهد شد.

این مطالعات نشان داد که سلول های عصبی بدن انسان چگونه توسط فرم تغییر یافته پروتئین یاد شده جذب می شوند و از آن مهم تر این که این بیماری چگونه از یک سلول به سلول دیگر انتقال می یابد.

دکتر کوواچ درباره این پروژه می گوید: این تحقیقات سرانجام برای ما آشکار کرد که چرا بیماران از نظر شرایط جسمی پس از ابتلا به این بیماری، به صورت مداوم بدتر و بدتر می شوند و به تدریج علائم امراض دیگر نیز در آن ها مشاهده می شود. دلیل این امر را می توان فرایند ویژه ابتلا به این بیماری دانست که می تواند در سایر نقاط مغز نیز گسترش یابد.

دکتر کواچ معتقد است که هم اکنون می توان مسدود کردن مکانیزم توسعه پروتئین آلفا سینوسلین را به عنوان هدف بعدی مد نظر قرار داده و از آن به عنوان یک روش درمانی برای بیماران استفاده کرد. علاوه بر این نیز می توان از پادتن مورد استفاده در این تحقیقات نیز برای تشخیص بیماری های پارکینسون و Lewy body dementia استفاده کرد.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در مجله تخصصی Behavioural Brain Research منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا