گاز قطر جایگزین گاز روسیه در اروپا می شود

جنگ روسیه و اوکراین منجر به شکل گیری شرایطی شد که بر اساس آن پیش بینی می شد که اروپا با بحران انرژی و به ویژه تامین گاز مواجه شود. شرایطی که با مدیریت مناسب کشورهای اروپایی کنترل شده و در حال حاضر برخی کشورهای غربی از جمله آلمان در صدد جایگزین کردن گاز قطر به جای روسیه هستند.

به گزارش سیناپرس، تحریم های غرب علیه روسیه تاثیر مستقیمی بر صادرات گاز این کشور به اروپا داشته و کشورهای اروپایی تلاش می کنند با جایگزین کردن سایر منابع انرژی، نیاز خود به گاز روسیه را کاهش دهند. در این میان روزنامه دی ولت آلمان نوشت: این کشور ممکن است در تلاش برای توقف مصرف منابع انرژی روسیه به برخی کشورها از جمله قطر وابسته شود.

این خبرگزاری گفت: آلمان به دنبال شرکای جدید در سراسر جهان است تا از وابستگی به گاز و نفت روسیه خلاص شود. با این حال، باید در نظر داشت که منابع انرژی در همه قاره ها به عنوان ابزار فشار سیاسی استفاده می شود.

محققان و کنشگران حوزه نفت و انرژی در تحلیل های خود می نویسند: بحران انرژی فرصت های جدیدی را برای کشورهای جنوب خلیج فارس فراهم کرد. برخی از این کشورها مانند عربستان سعودی یکی از بزرگترین تامین کنندگان نفت جهان هستند و قطر نیز بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع در این منطقه محسوب می شود.

به گزارش سیناپرس، دقیقاً به همین دلیل است که سیاستمداران اروپایی طی ماه های اخیر برای بستن قراردادهای جدید و کاهش وابستگی به روسیه، سفرهای زیادی به منطقه خلیج فارس انجام دادند.

به گفته این روزنامه، اروپایی ها یک موقعیت چالش برانگیز را تغییر دادند تا وارد یک موقعیت جدید و احتمالاً حتی پیچیده تر شوند. به گزارش سیناپرس، به ویژه این موضوع در جریان رسوایی فساد مرتبط با جام جهانی در پارلمان اروپا ظاهر شد. به نظر می رسد که نفوذ قطر به نمایندگان پارلمان اروپا تا پایان تحقیقات به حالت تعلیق در آید. در پاسخ، نمایندگان قطر گفتند که چنین اقدامی ممکن است بر روابط این کشور با اتحادیه اروپا تأثیر منفی بگذارد و پیامدهایی برای امنیت انرژی جهان داشته باشد.

شرکت‌های آلمانی در همان زمان به تازگی قرارداد هایی با قطر امضا کرده بودند که شرایط لازم برای تحویل دو میلیون تن ال ان جی، که تقریباً معادل ۳ درصد انرژی مورد نیاز آلمان است، فراهم می ‌کنند.

روزنامه در پایان تحلیل خود می ‌نویسد: باید تاکید کرد که دولت آلمان باید قبل از اظهارنظر یا تصمیم ‌گیری که ممکن است شیوخ را عصبانی کند، دوباره فکر کند.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا