شیرین کننده های رایج، ایجاد کننده اضطراب

به گزارش سیناپرس همدان، محققان کالج پزشکی دانشگاه ایالتی فلوریدا، آسپارتام را، یک شیرین کننده مصنوعی که در نزدیک به 5000 غذا و نوشیدنی رژیمی یافت می شود، با رفتارهای اضطرابی در موش ها مرتبط دانسته اند.

همراه با ایجاد اضطراب در موش‌هایی که آسپارتام مصرف کردند، اثرات آن تا دو نسل از نرهایی که در معرض این شیرین‌کننده قرار گرفتند ادامه یافت. این مطالعه در 2 دسامبر در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد.

پردیپ بهید، یکی از نویسندگان، محقق برجسته علم اعصاب رشدی جیم و بتی آن راجرز در دپارتمان علوم زیست پزشکی گفت: آنچه این مطالعه نشان می‌دهد این است که ما باید به عوامل محیطی نگاه کنیم، زیرا آنچه امروز می‌بینیم نه تنها آنچه امروز اتفاق می‌افتد، بلکه آن چیزی است که دو نسل پیش و شاید حتی بیشتر اتفاق افتاده است.

این مطالعه تا حدی به دلیل تحقیقات قبلی آزمایشگاه بهید در مورد اثرات فرانسلی نیکوتین بر روی موش ها انجام شد. این تحقیق تغییرات موقت یا اپی ژنتیکی را در سلول‌های اسپرم موش نشان داد. برخلاف تغییرات ژنتیکی (جهش)، تغییرات اپی ژنتیک برگشت پذیر هستند و توالی DNA را تغییر نمی دهند. با این حال، آنها می توانند نحوه خواندن یک توالی DNA را در بدن تغییر دهند.

بهید گفت: ما در حال کار روی تأثیر نیکوتین بر روی همان مدل بودیم. پدر سیگار می کشد. چه اتفاقی برای بچه ها خواهد افتاد؟

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) آسپارتام را به عنوان یک شیرین کننده در سال 1981 تایید کرد. امروزه تقریباً 5000 تن در سال تولید می شود. هنگام مصرف، آسپارتام به اسید آسپارتیک، فنیل آلانین و متانول تبدیل می شود که همگی می توانند اثرات قوی بر روی سیستم عصبی مرکزی داشته باشند.

این مطالعه به رهبری دکتر سارا جونز، شامل ارائه آب آشامیدنی حاوی آسپارتام به موش‌ها با تقریباً 15 درصد حداکثر مصرف روزانه تاییده شده انسان توسط FDA بود. این دوز، معادل شش تا هشت قوطی نوشابه رژیمی در روز برای انسان بود، که در یک مطالعه چهار ساله به مدت 12 هفته ادامه یافت.

رفتار اضطراب‌مانند برجسته در موش‌ها از طریق انواع آزمایش‌های هزارتو در چندین نسل از نرهای در معرض آسپارتام مشاهده شد.

جونز گفت: این یک خصیصه قوی شبیه اضطراب بود که فکر نمی‌کنم هیچ یک از ما انتظار دیدنش را داشتیم. این کاملا غیر منتظره بود. معمولاً در این موارد تغییرات ظریفی را می بینید.

هنگامی که دیازپام، دارویی که برای درمان اختلال اضطراب در انسان استفاده می‌شود، به موش‌ها در تمام نسل‌ها داده شد رفتاری شبیه به اضطراب نشان ندادند.

محققان در حال برنامه ریزی یک تحقیق جانبی از این مطالعه هستند که بر چگونگی تأثیر آسپارتام بر حافظه متمرکز است. تحقیقات آینده مکانیسم‌های مولکولی را که بر انتقال اثر آسپارتام در نسل‌ها تأثیر می‌گذارند، شناسایی خواهد کرد.

منبع: scitechdaily

مترجم: کیانوش کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا