نخستین آزمایش CRISPR بر روی مبتلایان به سرطان ریه

گروهی از دانشمندان چینی از دانشگاه سیچوان قصد دارند در آینده ای نزدیک به آزمایش سلول های اصلاح شده برای درمان سرطان ریه بپردازند. افراد انتخاب شده برای انجام این آزمایش نیز گروهی از بیماران مبتلا به سرطان ریه هستند که حتی پس از انجام درمان هایی مانند شیمی درمانی، پرتو درمانی و… همچنان بهبود نیافته اند.

محققان قصد دارند تا در طی انجام این آزمایش ابتدا سلول های T (نوعی از گلبول های سفید خون) بیماران را برداشت کرده و با استفاده از روش CRISPR-Cas9 به اصلاح ژن PD-1 در آنها بپردازند.

این محققان قصد دارند تا در طی انجام این آزمایش ابتدا سلول های T (نوعی از گلبول های سفید خون) بیماران را برداشت کرده و با استفاده از روش CRISPR-Cas9 به اصلاح ژن PD-1 در آنها بپردازند. لازم به ذکر است که ژن PD-1 مسئول تنظیم پاسخ های ایمنی سلول های T است و از حمله این سلول ها به سلول های سالم جلوگیری می کند.

در ادامه این آزمایش تیم تحقیقاتی یاد شده نمونه های اصلاح شده را در محیط آزمایشگاه تکثیر کرده و آنها را به جریان خون بدن بیمار بازمی گردانند. بر اساس پیش بینی ها این سلول های اصلاح شده بخش هایی از بدن بیماران را که به سرطان مبتلا شده است را مورد هدف قرار می دهند.

البته یک کمپانی بیوتکنولوژی نیز در این میان قبل از تکثیر آزمایشگاهی به بررسی سلول های اصلاح شده می پردازد تا مطمئن شود که تنها ژن PD-1 آنها مورد تغییر قرار گرفته است. تیموتی چان به عنوان محقق ایمنی درمانی از مرکز درمان سرطان Memorial Sloan Kettering درباره برنامه این تیم ملاحظاتی را در نظر گرفته است. او دراین باره اظهارداشته است که اندکی نگران است زیرا ممکن است که سلول های یاد شده، سیستم ایمنی بدن بیماران را به شدت تقویت کرده و همین امر موجب آسیب رسیدن به بافت های سالم شود.

چان پیشنهاد می کند که جداسازی سلول های T مستقیما از یک تومور می تواند روش بهتری باشد اما دانشمندان چینی در این باره می گویند که تومورهای سرطانی ریه بیماران به راحتی قابل دسترسی نیست. با این حال این تیم تحقیقاتی برای رعایت جوانب احتیاط آزمایش ها را بسیار آرام انجام خواهد داد.

منبع: engadget

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا