ازدواج کنید تا سلامت بمانید

به گزارش سیناپرس، اگر متاهل هستید حتما می دانید که همسرتان تأثیر زیادی بر زندگی شما دارد. چیزی که ممکن است متوجه نباشید این است که او همچنین می تواند تأثیر عمیقی بر سلامت شما داشته باشد.

مطالعه ای که در مجله Physiology and Behavior منتشر شد، اشاره می کند که ازدواج می تواند سال ها به عمر یک فرد اضافه کند. ازدواج حتی می تواند خطر ابتلا به انواع بیماری ها از جمله سرطان، فشار خون بالا، بیماری قلبی و آنفولانزا را کاهش دهد.

همسران دلسوز اغلب یکدیگر را تشویق می کنند که درست غذا بخورند، ورزش کنند، در تعطیلات استراحت کرده و سبک زندگی سالمی را انتخاب کنند. همراهی صمیمی و حمایتی همچنین به عنوان یک سپر مقاوم در برابر استرس و تمام پیامدهای جسمی و عاطفی آن عمل می کند.

از سوی دیگر، ازدواج های ناخوشایند می تواند شرکای زناشویی را از نظر جسمی و روحی به پایین بکشاند. دعواهای زناشویی چه هیجانی و کوتاه باشند و چه طولانی مدت می توانند منجر به عدم اطمینان در مورد آینده، حجم نابرابر مسئولیت و عدم سازگاری اساسی شوند که همگی می توانند سطوح ناسالم استرس را ایجاد کنند. همانطور که محققان اشاره می کنند، تأثیر استرس زناشویی بر سلامتی از لحاظ بزرگی مشابه عوامل خطر مانند عدم تحرک فیزیکی و سیگار کشیدن است.

با وجود کلیشه رایج در اجتماعات، مردان بیشترین سود را از نظر سلامتی از ازدواج دارند. همانطور که از این تحقیقات مشخص شد، ازدواج می تواند امید به زندگی را برای هر دو جنس افزایش دهد، اما این مزیت برای مردان پنج برابر بیشتر از زنان است.

به گفته محققان در عین حال، زنان بیشترین ضرر را در زمانی که ازدواج ناراضی هستند، دارند. بر اساس مطالعات، از حدود ۴۰ سالگی، زنان بیشتر از مردان استرس زناشویی را احساس می کنند.به گزارش سیناپرس،دلایل این شکاف جنسیتی مرتبط با سن مشخص نیست، اما متأسفانه تأثیر آن واضح است. همانطور که مطالعات نشان می دهد، استرس زناشویی صدمات بیشتری بر سلامت زنان می گذارد.

در حالی که هیچ تعریف استانداردی از ازدواج شاد وجود ندارد، محققان دانشگاه ایالتی سن دیگو و دانشگاه پیتسبورگ ازدواج ۵۰۰ زن را به مدت ۱۳ سال تحت نظر قرار دادند. محققان از زنان خواستند که کیفیت رابطه جنسی و ارتباطات ازدواج و مدت زمانی را که با همسر خود می گذرانند ارزیابی کنند. پژوهشگران همچنین درباره سبک زندگی، خلق و خو و علایق سوالاتی را پرسیدند.

نتایج این مطالعه نشان داد: به نظر می رسد زنانی که از ازدواج های خود ناراضی هستند، مبتلا به بیماری قلبی شده و در مقایسه با زنان در ازدواج های رضایت بخش، دارای فشار خون بالاتر، کلسترول بالاتر و شاخص توده بدنی بالاتری هستند.به گزارش سیناپرس، آنها همچنین از سطوح بالاتر افسردگی، اضطراب و خشم رنج می بردند. همانطور که محققان خاطرنشان کردند، هر یک از این مشکلات فیزیکی و عاطفی خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی را افزایش داده وهر کدام می‌ توانند توسط استرس تقویت شوند.

به گزارش سیناپرس، خطرات استرس زناشویی صرفاً فرضی نیست. مطالعات نشان داد که استرس زناشویی به خودی خود خطر جراحی قلب، حمله قلبی یا مرگ را در پنج سال بعد سه برابر می کند.

به گفته محققان، سیستم ایمنی بدن در مواقع استرس دچار تزلزل می شود و استرس زناشویی قطعا از این قاعده مستثنی نیست. یافته ها نشان داده اند که سلول های مبارزه کننده با میکروب تمایل دارند در هنگام دعوای زوج ها تسلیم شوند. زنان و تا حدی مردان در ازدواج های ناخوشایند به ویژه در برابر بیماری های عفونی آسیب پذیر هستند و اگر زخمی داشته باشند ممکن است به طور غیرعادی خیلی کند ترمیم شود.

پژوهشگران در پایان اضافه می کنند که قبل از ازدواج، هم مرد و هم زن باید بدانند که عواقب ازدواج بد چیست. ازدواج بد به خصوص برای زنان، ممکن است بدتر از عدم ازدواج باشد. استرس ناشی از یک زناشویی ناخوشایند به طور بالقوه می تواند هر گونه مزیت سلامتی را که ممکن است زن از ازدواج به دست آورد، از بین ببرد. به گزارش سیناپرس،از سوی دیگر، هم زن و هم مرد می توانند با ازدواج عاقلانه، تلاش زیاد برای حل مشکلات زناشویی و اجتناب از درگیری های فاجعه آمیز، سلامت خود را بهبود بخشند.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه

منبع: healthday

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا