غلظت ترکیبات روانگردان در قارچ بسیار متغیر است

به گزارش سیناپرس همدان، از آنجایی که نه تنها سیلوسایبین (PSB) بلکه از قارچ های حاوی PSB نیز برای روان درمانی و میکرودوز استفاده می شود، لازم است تنوع غلظت آن ها در قارچ های وحشی شناخته شود. پژوهشی که اکنون در مجله بین المللی علوم مولکولی منتشر شده است، با هدف تعیین غلظت PSB، سیلوسین (PS)، بائوسیستین (BA)، نوربائوسیستین (NB) و آئروژیناسین (AE) در یک مجموعه نمونه بزرگ از قارچ‌های متعلق به جنس‌های قبلی انجام شده است. گزارش شده که حاوی تریپتامین های روانگردان است .

قارچ‌های روان‌گردان قارچ‌هایی هستند که حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند اثر روان‌گردانی روی مغز داشته باشند و باعث تغییر در ادراک، خلق و خو و هوشیاری شوند. این قارچ ها اغلب به دلیل خواص توهم زایی خود استفاده می شوند و قرن هاست که در برخی مراسم ها و درمان  دارویی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از شناخته شده ترین قارچ های روانگردان گونه هایی از جنس های Psilocybe، Conocybe و Panaeolus هستند.

با این وجود، قارچ ها گروهی از ارگانیسم ها هستند که مورد مطالعه قرار نگرفته و از نظر بیوتکنولوژیکی ارزشمند هستند. ترکیبات فعال بیولوژیکی متعددی (متابولیت‌های ثانویه) از قارچ‌ها (ماکرومیست‌ها) توصیف شده‌اند و در میان آنها، تریپتامین‌های روان‌گردان نقش‌های شگفت‌انگیزی در تاریخ بشر باستان و مدرن داشته‌اند. تریپتامین‌های قارچی اصلی سیلوسایبین ( PSB) و سیلوسین   ( PS ) هستند، در حالی که تریپتامین‌های جزئی بائوسیستین  (BA)، نوربائوسیستین  (NB) و آئروژیناسین  (AE) هستند.

با این حال، اثر روانگردان BA، NB، و AE به طور کامل ثابت نشده است. گزارش شده است که همان دوز BA تجویز شده اثر روانگردانی را با همان دوز PSB ایجاد می کند. با این حال، BA و NB ممکن است به خودی خود روانگردان نباشند، اما می توانند توسط PsiK کیناز و PsiM متیل ترانسفراز به PS، که روانگردان است، تبدیل شوند.

محققان در مطالعه خود با عنوان مجموعه گسترده قارچ های روانگردان با تعیین آلکالوئیدهای تریپتامین آنها از کروماتوگرافی مایع با عملکرد فوق العاده بالا همراه با طیف سنجی جرمی پشت سر هم برای تعیین کمیت آلکالوئیدهای تریپتامین در نمونه های قارچ استفاده کردند.غلظت پنج آلکالوئید تریپتامین در یک مجموعه نمونه بزرگ از 226 تن بارده از 82 مجموعه فردی از هفت جنس قارچ تعیین شد. برای بسیاری از گونه های قارچ، غلظت BA، NB و AE برای اولین بار گزارش شده است.

مارتین کوچار، محقق اصلی از گروه شیمی ترکیبات طبیعی، دانشگاه شیمی و فناوری پراگ، گفت:

بالاترین غلظت PSB/PS در گونه‌های Psilocybe یافت شد، اما هیچ تریپتامینی در مجموعه‌های P. fuscofulva و P. fimetaria مشاهده نشد. بنابراین، غلظت تریپتامین در قارچ بسیار متغیر است، که به دلیل خطر آشکار مصرف بیش از حد، برای مصرف کنندگان قارچ مشکلی ایجاد می کند. کوکتل متنوع تریپتامین در قارچ های وحشی می تواند در مقایسه با درمان با PSB خالص شیمیایی، اثر دارویی را تحت تاثیر قرار دهد و یک مشکل جدیبرای تفسیر داده‌ها ایجاد کند.

 منبع :medicalxpress

مترجم: سید سپهر ارومیهء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا