راهی برای پیشگیری از مسمومیت های غذایی

به گزارش سیناپرس، با فرارسیدن روزهای پایانی پاییز، کم‌کم به شب یلدا نزدیک می‌شویم، طولانی‌ترین شب سال که با دور هم جمع شدن، آن را گرم و صمیمی برگزار می‌کنیم. یکی از ویژگی‌های این شب خوردن انواع تنقلات و میوه‌هاست؛ اگرچه خوردن تنقلات و خوراکی‌های خوشمزه در کنار عزیزانمان دلچسب و خوشایند است اما بی‌احتیاطی در این زمینه، می‌تواند باعث بروز مسمومیت غذایی شود. در ادامه توصیه‌هایی برایتان داریم که با رعایت آنها می‌توانید سلامتی خود را در ایام جشن و روزهای شاد، حفظ کنید. اما بهتر است پیش از آن کمی بیشتر درباره مسمومیت غذایی بدانیم.

مسمومیت غذایی چیست؟

مسمومیت غذایی زمانی اتفاق می‌افتد که غذای آلوده به باکتری، ویروس یا انگل خورده شود. شایع ترین پاتوژن‌های ایجادکننده مسمومیت E.coli، سالمونلا یا لیستریا هستند.

انستیتو پاستور لیل فرانسه در سایت خود  عنوان می کند: غذا ممکن است قبل، در حین یا بعد از تهیه، به دلیل مشکل در پخت، نگهداری یا شستشو، با باکتری‌ها تماس داشته باشد.به گزارش سیناپرس، غذاهای تازه مانند ماهی، گوشت، تخم‌مرغ یا محصولات لبنی بیشتر در معرض مسموم شدن، هستند. ضمنا آب غیرآشامیدنی هم ممکن است باعث بروز مسمومیت غذایی شود.

نشانه‌هایی که اغلب بعد از مصرف غذاهای ناسالم ایجاد می‌شوند و بیماران از آنها شکایت می‌کنند، عبارتند: از تهوع، استفراغ، کوفتگی، اسهال، تب و سردرد. این علائم معمولا بعد از چند روز از بین می‌روند. با این حال، افراد در معرض خطر مانند کودکان، زنان باردار یا سالمندان، ممکن است با عوارض جدی‌تر و شدیدتری روبه‌رو شوند.

چطور می‌توان مانع از مسمومیت غذایی شد؟

متخصص فوریت‌های پزشکی دراین رابطه می‌گوید: فراموش کردن ایمنی مواد غذایی فاجعه‌بار است. اگر بیماری تنفسی یا عفونت دارید، غذا درست نکنید، زیرا این امر میهمانان شما را در خطر بیماری قرار می دهد. مهم نیست که چه تعداد مهمان دارید یا آنها تا چه اندازه منتظر دستپخت شما هستند، آنچه در اولویت قرار دارد سلامت آنهاست.

سپس او بهترین راهکارها برای کاهش خطر مسمومیت در مهمانی‌ها یا وعده‌های غذایی بزرگ را به این ترتیب بیان می‌کند:

  1. قانون طلایی: تمیز کنید، جدا کنید، بپزید و در یخچال بگذارید!

برای جلوگیری از مسمومیت غذایی، مهم است که مواد غذایی را به‌خوبی تمیز کرده و از یکدیگر جدا کنید تا از آلودگی باکتریایی جلوگیری شود. همچنین رعایت زمان‌های توصیه‌شده برای پخت بسیار مهم است.

فراموش نکنید که غذاهای حساس به دما مانند ماهی را پس از پخت در یخچال قرار دهید. اگر غذاها را یکی‌یکی آماده می‌کنید و بین آماده شدن تا مصرف زمانی طولانی فاصله می‌افتد، آنها را تا قبل از زمان خودرن حتما در یخچال نگهداری کنید.

  • دست‌هایتان را بشویید

هنگام تهیه غذا، دست‌ها و سطوح کار خود را با آب گرم و صابون بشویید.

  • میوه‌ها و سبزیجات را با آب بشویید

فقط از آب برای تمیز کردن میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید، نیازی به استفاده از شوینده‌ها نیست. اما اگر قرار است میوه و سبزیجات بدون پختن و بدون گرفته شدن پوست‌شان مصرف شوند، آنها را با استفاده از مایع ضدعفونی‌کننده، استریل کنید.

  • خوراکی‌های خام را همراه با گوشت و غذاهای دریایی ترکیب نکنید

اجازه ندهید غذاهایی که به صورت خام سرو می‌شوند با مرغ، گوشت یا غذاهای دریایی نپخته در هنگام خرید یا در یخچال تماس پیدا کنند.

  • چند تخته برش داشته باشید

از یک تخته برش برای نان، یکی برای سبزیجات و دیگری برای خام یا غذاهای دریایی استفاده کنید.

  • دمای یخچال برای غذاها باید مناسب باشد

یخچال شما باید روی 4 درجه سانتیگراد تنظیم شود. دماسنج مواد غذایی می‌تواند اطمینان حاصل کند که غذاهای پخته‌شده به دمای داخلی ایمن می رسند.

  • مواد غذایی را روی پیشخوان یخ‌زدایی نکنید

غذاهای منجمد را هرگز نباید روی پیشخوان ذوب کنید، بلکه بهتر است در یخچال، توسط آب سرد یا در مایکروویو ذوب شوند، زیرا باکتری‌ها، انگل‌ها و ویروس‌ها می‌توانند به سرعت در دمای اتاق رشد کنند.

  • به زنجیره سرد احترام بگذارید

غذاهای فاسدشدنی باید ظرف دو ساعت پس از خرید یا تهیه، در یخچال نگهداری شوند.

پرخوری ممنوع حتی در جشن‌ها

به گزارش سیناپرس، رعایت نکاتی هنگام تهیه غذاها و خوراکی‌ها بود که اصولا باید توسط میزبان رعایت شود. از سوی دیگر مهمانان نیز باید مراقب خورد و خوراک خود باشند. پرخوری، خوردن غذاهای متعدد و متنوع در یک زمان، نجویدن درست خوراکی‌ها و مصرف بیش از اندازه تنقلات ناسالم از جمله آسیب‌هایی است که سلامت افراد را در روزهای جشن و مناسبت‌ها تهدید می‌کند.

منبع: e-sante

مترجم: زهرا علی‌دوست

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا