آلودگی هوا دلیل اصلی ابتلا به بیماری های درازمدت

به گزارش سیناپرس، بر اساس یافته های یک مطالعه جدید روی بیش از ۳۶۴ هزار نفر در انگلیس، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای ناشی از ترافیک با افزایش احتمال ابتلا به چندین بیماری جسمی و روانی طولانی مدت مرتبط است.

این مطالعه که توسط محققان موسسه روانپزشکی، روانشناسی و علوم اعصاب (IoPPN)، کینگز کالج لندن هدایت می شود، بزرگترین مطالعه در سراسر جهان است که بررسی می کند که آیا قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با وقوع چندین بیماری طولانی مدت سلامتی مرتبط است یا خیر. اصطلاح بیماری چندگانه به‌عنوان وجود دو یا چند بیماری در سلامت جسمی یا روانی تعریف می ‌شود و ۲۷ درصد از بزرگسالان بریتانیا را تحت تأثیر قرار می ‌دهد.

این مطالعه نشان داد:سطوح بالای آلودگی هوا مرتبط با ترافیک شامل ذرات ریز ۲.۵ (PM2.5) و دی اکسید نیتروژن (NO2) با افزایش خطر ابتلا به حداقل دو بیماری در درازمدت مرتبط است. قوی ‌ترین ارتباط‌ ها برای ابتلا به بیماری ‌های عصبی، تنفسی، قلبی عروقی و سلامت روان رایج مانند افسردگی و اضطراب مشاهده شد.

به گفته دکتر امی رونالدسون (Amy Ronaldson) دانشیار پژوهشی در موسسه روانپزشکی، روانشناسی و علوم اعصاب کینگ کالج لندن و پژوهشگر ارشد این مطالعه، افرادی که بیش از یک مشکل در وضعیت سلامتی طولانی مدت دارند، کیفیت زندگی پایین‌ تری داشته و وابستگی بیشتری به سیستم مراقبت های بهداشتی دارند.

او افزود: تحقیقات ما نشان داده است که افرادی که در مناطقی با آلودگی هوای ناشی از ترافیک بالاتر زندگی می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های متعدد هستند. این مطالعه ثابت نمی کند که آلودگی هوا باعث چند بیماری می شود، اما تحقیقات بیشتر در این زمینه را ایجاب می کند.

محققان داده‌های سبک زندگی و سلامتی نیم میلیون شرکت ‌کننده در بریتانیا بین سنین ۴۰ تا ۶۹ سال را به همراه سابقه بیماری جسمی و پنج بیماری مزمن سلامت روان مورد ارزیابی قرار گرفتند. این مطالعه نشان داد که شرکت ‌کنندگانی که در معرض غلظت‌های بالاتر از ۱۰ میکروگرم بر متر مکعب ذرات ریز بودند، در مقایسه با افرادی که در معرض غلظت‌های کمتر از ۱۰ میکروگرم بر متر مکعب بودند، ۲۱ درصد افزایش خطر ابتلا به دو یا چند بیماری همزمان داشتند.

برای شرکت ‌کنندگانی که در معرض بیش از ۳۰ میکروگرم بر متر مکعب دی اکسید نیتروژن قرار داشتند، این تحقیق ۲۰ درصد افزایش خطر ابتلا به دو یا چند وضعیت همزمان تهدید کننده سلامت را نشان داد. به گفته محققان، در میان افرادی که شرایط متعددی داشتند، افزایش قرار گرفتن در معرض هر دو عمال PM2.5 و دی اکسید نیتروژن با شدت بیشتر بیماری ها مرتبط بود.

دکتر یوانیس باکولیس (Ioannis Bakolis) از کینگ کالج لندن و یکی دیگر ازپژوهشگران این مطالعه، گفت: چگونگی  تاثیر آلودگی هوا بر اندام ها و سیستم های مختلف به طور همزمان، هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما شواهدی وجود دارد که نشان دهنده افزایش مکانیسم هایی مانند التهاب است. استرس اکسیداتیو و فعال شدن سیستم ایمنی می تواند توسط ذرات هوا ایجاد شود که در نهایت باعث آسیب به مغز، قلب، خون، ریه ها و روده می شود.

به گزارش سیناپرس، باکولیس در خاتمه افزود: مطالعه ما نشان می دهد که که آلودگی هوا می تواند از طریق مکانیسم های مشترکی بر چندین سیستم بدن تأثیر منفی بگذارد و احتمال ابتلای افراد به چندین بیماری طولانی مدت را افزایش می دهد. برای درک اینکه چگونه آلودگی هوا بر سیستم های مختلف بدن تأثیر می گذارد به تحقیقات بیشتری نیاز است. ممکن است مقابله با آلودگی هوا به پیشگیری و کاهش اثرات تضعیف کننده چندین بیماری در درازمدت کمک کند.

شرح کامل این مطالعات و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Frontiers in Public Health منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا