تحقیقات جدید عملکرد محاسباتی مغز را روشن می کند

عملکرد مغز انسان همیشه قابل توجه است و تمام جنبه های خلاقیت و افکار ما را هدایت می کند.

به گزارش سیناپرس اردبیل، مغز به طور کلی از چند بخش جدا از هم تشکیل شده است. این بخش های جدا از هم می توانند هر کدام یک عملکرد و وظیفه را انجام دهند. به همین دلیل است که اگر بخشی از مغز آسیب ببیند ممکن است بخشی از عملکردهای فرد دچار اختلال شود. دو نیمکره چپ و راست مغز می تواند دارای عملکردهای مختلفی باشد. نئوکورتکس منطقه ای از مغز انسان که مسئول عملکردهای شناختی است و ساختار کلی مشابهی با سایر پستانداران دارد. محققان دانشگاه کوئینزلند نشان داده‌اند که تغییرات در ساختار و عملکرد نورون‌های مغز ممکن است دلیل افزایش قدرت پردازش مغز انسان باشد. پروفسور استفان ویلیامز از مؤسسه مغز کوئینزلند توضیح داده است که تیم او در مورد خواص الکتریکی نورون‌های هرمی نئوکورتیکال انسان که در شبکه‌های عصبی آن‌ها جاسازی شده‌اند، تحقیق کرده‌اند.

تفاوت اصلی بین مغز انسان و مغز سایر حیوانات در اندازه آن است. تعداد نورون‌ها در واحد سطح مغز انسان نیز بیشتر از سایر حیوانات است و تنها راهی که برای جای دادن این سلول‌های پُرتعداد در ساختار لایه‌ای مغز انسان وجود دارد آن است که چین‌خوردگی‌های زیادی در لایه خارجی یا همان غشای مغز ایجاد شود. هر چقدر یک مغز پیچیده‌تر باشد، تعداد چین‌خوردگی‌ها و شیارها یا تپه‌ها و دره‌های موجود در ساختار آن بیشتر خواهد بود. سایر حیوانات باهوش از قبیل میمون‌ها و دلفین‌ها نیز این چین‌خوردگی‌ها را در مغز خود دارند، در حالی که سطح مغز موش صاف و هموار است.اندازه لوب جلویی مغز نیز در انسان از همه حیوانات بزرگتر است. لوب جلویی مغز در همه موجودات در عملکردهای سطح بالا از قبیل خود کنترلی، برنامه‌ریزی و تفکرات منطقی و انتزاعی نقش دارد و اینها در واقع همان صفاتی هستند که اساساً ما را به عنوان انسان از حیوانات متمایز می‌کنند.

پروفسور ویلیامز گفت: «برای مطالعه نورون‌های انسانی، برش‌های بافت زنده را از بلوک‌های کوچک نئوکورتکس انسان جمع‌آوری کردیم که از بیمارانی که تحت عمل جراحی مغز و اعصاب بودند، جمع‌آوری شد». دانشمندان ویژگی‌های الکتریکی نورون‌های هرمی نئوکورتیکال انسان و جوندگان را با انجام ضبط‌های الکتریکی همزمان پیچیده از بافت سلولی و دندریت‌های نازک آن‌ها مقایسه کردند. تحقیقات آن ها نشان داد که نورون‌های نئوکورتیکال انسان و جوندگان دارای خواص بیوفیزیکی اساسی هستند. محققان متوجه شدند که عملکرد محاسباتی نورون‌های نئوکورتیکال انسان به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

دکتر هلن گوچ، یکی از همکاران فوق دکتری QBI و یکی از نویسندگان این مطالعه، اظهار داشت که این تیم کشف کرد که دندریتیک نورون‌های هرمی نئوکورتتیکال انسان بزرگ‌تر و پیچیده‌تر از پستانداران دیگر است.

محققان اخیرا یافته های خود را در مجله Cell Reports منتشر کردند.

منبع:new atlas
مترجم: مهناز علیرضایی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا