تولید سریع و موثر دارو ممکن شد

به گزارش سیناپرس، در تحقیقات جدیدی محققان دانشگاه پردو توانستند راه هایی برای سرعت بخشیدن به سنتز شیمیایی برای تولید داروهای جدید کشف کنند.

بشر همیشه سعی کرده معمای زندگی را حل کند و اکنون محققان دانشگاه پردو بر این باورند که پاسخ یکی از مهم ترین سوالاتی را یافته اند که همیشه بی پاسخ بوده است. چگونه مولکول های اولیه می توانند به طور خود به خود بلوک های سازنده زندگی را تشکیل دهند؟ دانشمندان از طریق مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که حیات از اقیانوس‌ها سرچشمه می ‌گیرد، اما بدون اینکه بتوانند مکانیسم‌های شیمیایی را که از مولکول‌های اولیه به اجزای سازنده حیات منتهی می ‌شوند، توضیح دهند. اما امروزه شیمیدانان دانشگاه پردو در ایالات متحده در حال حل این معما هستند.

پژوهشگران توضیح می دهند:برای درک این موضوع، احتمالاً لازم است به این نکته اشاره کنیم که آمینو اسیدهای خام و مولکول‌ های اولیه ممکن است به طور منظم توسط شهاب‌ سنگ ‌ها به زمین آورده شده باشند. این مولکول ها می‌ توانند واکنش نشان داده و پپتیدها یا بلوک ‌های سازنده پروتئین‌ها و در نتیجه حیات را تشکیل دهند. اما این فرآیند مستلزم از دست دادن یک مولکول آب است. تصور این موضوع در محیطی مانند اقیانوس ها که محققان معتقدند سرچشمه حیات در سیاره ما است، دشوار خواهد بود.

شیمیدانان دانشگاه پوردو می گویند: تصور کنید که در جایی که یک قطره آب با جو برخورد می کند، واکنش های فوق العاده سریع می تواند رخ دهد، یعنی واکنش هایی که اسیدهای آنیونی را به پپتیدها متصل می کند. محققان پس از کمتر از یک دهه مطالعه واکنش های شیمیایی در قطرات آب با طیف سنج جرمی به این نتیجه رسیدند. گراهام کوکس (Graham Cooks) استاد شیمی و پژوهشگر ارشد این مطالعات در بیانیه مطبوعاتی گفت: سرعت واکنش در قطرات آب ۱۰۰ تا یک میلیون برابر سریع‌تر از واکنش همان مواد شیمیایی در یک محلول متراکم است.

او می افزاید: ما برای اولین بار نشان دادیم که مولکول های اولیه اسیدهای آمینه ساده، بدون کاتالیزور و به طور خود به خود پپتیدها یا بلوک های سازنده حیات را در قطرات آب خالص تشکیل می دهند. این یک کشف شگفت انگیز است. این یافته نشان می دهد: آغاز تاریخ حیات روی زمین احتمالاً در غباری شکل گرفته که در هوا جریان داشته یا ناشی از امواجی بوده که به زمین برخورد کرده اند یا حتی در جایی که کمی آب شیرین وجود داشته است.

به گزارش سیناپرس، در حالی که این مطالعه بدون شک می تواند جستجوی حیات در سایر نقاط جهان را نیز روشن کند، می تواند درک دانشمندان از سنتز شیمیایی را نیز متحول کند. درکی که برای کسانی که به عنوان مثال در حال توسعه درمان های جدید برای بیماری ها هستند، بسیار مهم است. گراهام کوکز در پایان توضیح می ‌دهد: آزمایش ‌های شیمی‌ مصنوعی بسیار کند است، اما شیمی قطره ‌ای نتایج را کاملا تغییر می ‌دهد. بنابراین ما می توانیم شتاب قابل توجهی در سنتز مواد شیمیایی جدید و به طور بالقوه داروهای جدید تصور کنیم.

شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی PNAS منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده

منبع: gilmorehealth

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا