رفع خلاهای صنعت با اتکا و اعتماد به دانش ایرانی

به گزارش سیناپرس، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد: بسیاری از خلاهای جامعه و صنعت با اتکا به دانش ایرانی جبران می شود مشروط به اینکه هماهنگی و هم افزایی مناسبی بین دستگاه های اجرایی و وزارتخانه ها با دانشگاه ها به وجود آید.

محمد سعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با سیناپرس گفت: در حال حاضر یکی از برنامه های ما در وزارت علوم، کاربردی ساختن پایان نامه های دانشجویان است. اکنون کاربردی شدن پایان نامه ها وابسته به دو مولفه “جهت دهی و برنامه ریزی این مساله از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه ها” و “پای کار آمدن و بهره گیری وزارتخانه ها، دستگاه های اجرایی، شرکت های خصوصی و دولتی” است. دستگاه های اجرایی باید صورت مساله خوبی برای این موضوع تعریف کنند تا پایان نامه ها برای  آنها کاربرد داشته باشد.

وی افزود: کسب مهارت کافی دانشجویان فارغ التحصیل از دیگر برنامه های ما در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. اکنون یکی از چالش های اصلی ما در جامعه این است که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی مهارت کافی برای جذب و استخدام را ندارند. تا حدودی چنین تصوری اشتباه است.

وی بیان کرد: روش های آموزش دروس و کتاب های آموزشی ایران مانند کشورهای دیگر است. طبیعتا در کشورهای دیگر از دانشجوی فارغ التحصیل انتظار ندارند که از همان ابتدا به صورت کامل مسوولیت شغلی را برعهده بگیرند. این کشورها برای آنها دوره های آموزشی و آشنایی با آن حرفه را می گذارند تا بتوانند به مرور زمان آمادگی لازم برای حضور در بازار و مسوولیت یک حرفه ای را بدست بیاورند.

وی اظهارداشت: ما نیز در ایران با برگزاری دوره های کسب تجربه، آموزش های حین کار و ایجاد مراکز هدایت شغلی، توسعه دوره های مهارتی و مهارت افزایی سعی کرده ایم این موضوع را جبران کنیم.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سیناپرس گفت: اکنون خوشبختانه در هر دانشگاه سالانه بیش از 4 هزار نفر در این دوره ها شرکت می کنند و علاوه بر آموزش های معمولی برای آمادگی بهتر، آموزش های شغلی و مهارت های تخصصی را نیز می گذرانند.

سیف همچنین به اهمیت ارتباط دانشگاه و صنعت پرداخت و افزود: هم اکنون در شرایط کنونی جامعه که تحریم های اقتصادی زیادی را متحمل شده ایم، خلاهایی بسیار زیادی در جامعه احساس می کنیم. در چنین موقعیتی کشورهای خارجی همکاری لازم را ندارند. ما می توانیم با همکاری دانشگاه ها و اتکا و اعتماد به دانش ایرانی این خلاها را جبران کنیم.

وی خاطرنشان کرد: قطعا اعمال تحریم ها می تواند فرصت مغتنمی را برای متخصصان داخلی فراهم کند مشروط به اینکه هماهنگی و هم افزایی مناسبی بین دستگاه های اجرایی و وزارتخانه ها با دانشگاه ها ایجاد شود.

وی در پایان عنوان کرد: امیدوارم که وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی برنامه ریزی لازم در این زمینه را انجام دهند. صورت مساله ها و موضوع هایشان را به صورت شفاف بیان و آنها را پیگیری کنند. آنها با انجام این کار عملا راه همکاری را هموار خواهند کرد.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا