نقشه راه توسعه فناوری خودروهای هیبریدی عملیاتی می شود
مدیر این طرح پژوهشی گفت: با تدوین و ارائه یک نقشه راه جامع و کارا برای خودروهای الکتریکی و هیبریدی انتظار می رود چالش ها و توقعات از صنعت خودرو تا حد زیادی مرتفع شود.
معین معینی افزود: لزوم تحول در بخش حمل و نقل با توجه به افزایش نگرانی های مرتبط با امنیت انرژی و آلودگی هوا و تکامل فناوری های وسایل نقلیه که آلودگی کمتری را به محیط زیست تحمیل می کنند، موجب شده است که تمرکز بر گسترش خودروهای الکتریکی در دستورکار بیشتر کشورهای جهان قرار گیرد.
به گفته وی، به این ترتیب خودروهای تمام الکتریک (EV) و خودروهای الکتریکی هیبرید قابل اتصال به شبکه (PHEV) به عنوان اصلی ترین گزینه های حمل و نقل مدنظر قرار گرفته اند.
مدیر این طرح پژوهشی با اشاره به اینکه حرکت به سمت استفاده فراگیر از خودروهای الکتریکی در بازار آینده خودرو چالش ها و فرصت های گوناگونی را برای قانون گذاران و دولت ها، سرمایه گذاران، صنایع خودرو و برق و صاحبان خودرو به وجود می آورد، افزود: دستیابی به چشم اندازهای موردنظر در صنعت حمل و نقل الکتریکی، مرتفع سازی چالش های مرتبط با آن در بخش های مختلف و بهره گیری مناسب از فرصت هایی که فراهم می آورد، همگی نیازمند یک برنامه ریزی دقیق، جامع و بلندمدت است.
معینی تصریح کرد: نقشه راه با تبیین ابعاد مختلف چشم انداز موردنظر، تعیین چالش های پیشرو، شناسایی استعدادهای بالقوه و پیشنهاد راه حل های گوناگون، یک چارچوب جامع و اولویت بندی زمانی برای پیشبرد و نظارت بر تکامل چشم اندازهای فنی، اقتصادی و اجتماعی خودروهای الکتریکی ارائه می کند.
وی با بیان اینکه تدوین نقشه راه جامع خودروهای الکتریکی به منظور تعیین مسیر حرکت استراتژیک و اطمینان از توسعه، رشد و بکارگیری خودروهای الکتریکی در ایران یک امر ضروری است، افزود: نبود یک استراتژی مدون و جامع برای صنعت خودروهای الکتریکی و هیبریدی در ایران سبب شده است که روند توسعه این نوع فناوری های بخش حمل و نقل از آینده روشن و هدفمندی برخوردار نباشد؛ از این رو انجام یک مطالعه جامع برای تعیین نقشه راه توسعه این فناوری ضرورتی اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.
معینی ادامه داد: این پروژه قصد دارد با بکارگیری توانایی تمام ذینفعان در موضوع خودروهای الکتریکی و هیبریدی به این سوال اساسی پاسخ دهد که چگونه باید به سمت ساخت، توسعه، تجاری سازی و استفاده گسترده از این فناوری گام برداشت.
وی با بیان اینکه این پروژه با این ابعاد برای اولین بار در ایران در حال انجام است، افزود: تاکنون مطالعات و تحقیقاتی که در سازمان های مختلف در زمینه خودروهای الکتریکی و هیبریدی انجام شده، جمع آوری و مورد تحلیل قرار گرفته است.
معینی با اشاره به نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان نهاد علمی مرجع کشور افزود: این معاونت می تواند اعتبار کافی برای انجام این مطالعات را ایجاد و نتایج به دست آمده از آنها را برای کشور عملیاتی کند.