ساخت داروی ضد افسردگی بر مبنای برگ درخت بید

آسپرین عموما به عنوان یک داروی ضد درد شناخته می شود و پیشتر خاصیت مفید آن در جلوگیری از انسداد شراین و حملات قلبی نیز اثبات شده بود. داروی آسپیرین صورت سنتی به عنوان یک مسکن مناسب و شناخته شده بود در تحقیقات جدید پژوهشگران به عنوان یک داروی ضد افسردگی شناخته شد.

این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که افسردگی و زوال عقل که طی آن شناخت ذهنی فرد و عملکرد حافظه در افراد مسن دچار آسیب دیدگی و اختلال می شود ، همواره یکی از چالش های بزرگ دنیای پزشکی است.

این خاصیت آسپرین به دلیل وجود ماده ای در آن است که به صورت طبیعی در برگ درخت بید وجود داشته و می تواند تاثیرات بسیار مناسبی در بهبود شرایط بیماران مبتلا به افسردگی داشته باشد. پژوهشگران یک دانشگاه استرالیائی که از طرف موسسه بهداشت آمریکا در حال بررسی و پژوهش جهت یافتن داروهای جدید ضد افسردگی هستند که عوارض کمتری روی بیماران داشته باشد به این خاصیت آسپرین پی بردند.

این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که افسردگی و زوال عقل که طی آن شناخت ذهنی فرد و عملکرد حافظه در افراد مسن دچار آسیب دیدگی و اختلال می شود ، همواره یکی از چالش های بزرگ دنیای پزشکی است.

دانشگاه موناش در شهر ملبورن مبلغ 50 میلیون دلار استرالیا ( برابر با چهل و یک میلیون دلار آمریکا ) برای مطالعه در زمینه خاصیت ضد افسردگی داروی آسپرین اختصاص داده است. این مطالعات با همکاری چند جانبه مرکز پژوهشی Berman در مرکز پژوهشی – درمانی مینه پولیس به منظور دستیابی به یک نتیجه قطعی و قابل استناد انجام شده است.

در این آزمایش ها بیش از 19 هزار بیمار استرالیائی تحت درمان و بررسی قرار گرفته و شرایط آن ها بررسی و مطالعه شد.

مطالعات پیشین پژوهشگران نشان می داد که  یکی از مهمترین ویژگی های آسپرین جلوگیری از تراکم  پلاکت های خونی است که از این طریق به کاهش خطر انسداد شریان و حملات قلبی کمک می کند. این موضوع در حالی است که پژوهش ها نشان می دهد ماده دیگری که در آسپرین وجود دارد و موسوم به  salicin است و از درخت بید گرفته می شود ، آزمایش های جدید نشان داد که این عنصر  خاصیت ضد التهاب و افسردگی دارد.

منبع: monash.edu.au

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا