صندوق منطقه ای برای مقابله با پدیده ریزگردها تشکیل شود

پدیده ریزگردها که حاصل تخریب و دستکاری محیط زیست، نه تنها سلامت شهروندان و دیگر موجودات زنده را تهدید می کند بلکه خسارت های افتصادی و اجتماعی زیادی هم در پی دارد.

در سال های اخیر که این پدیده شدت و گستردگی بیشتری یافته است، مرتب از لزوم مقابله و مهار آن صحبت به میان می آید اما اقدام موثری در این زمینه صورت نمی گیرد. حال آنکه با یک عزم و اراده جمعی، برنامه ریزی درست و اصولی و نیز اختصاص اعتبارات کافی می توان بر این چالش زیست محیطی غلبه کرد.

علی محمد شاعری؛ رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: تا زمانی که یک تصمیم اساسی برای ریزگردها گرفته نشود و برنامه ای جامع برای مقابله با آن به تصویب دولت و مجلس نرسد و مسوولان ذیربط، همت و اراده لازم را به خرج ندهند و در کنار این، همکاری های منطقه ای هم شکل نگیرد، بعید است که در کوتاه مدت روند انتشار ریزگردها کند شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیازمند یک برنامه جامع مقابله با ریزگرد هستیم که به صورت لایحه یا طرح در مجلس تصویب شود، تصریح کرد: خواهش من از دولت و همه نمایندگان مجلس این است که بحث آب و محیط زیست و حفاظت از منابع طبیعی و توسعه پایدار در بخش کشاورزی را در اولویت اول کارشان قرار دهند.

شاعری با تاکید بر لزوم مدیریت کانون های ریزگرد، اظهار کرد: در برنامه جامع مقابله با ریزگرد می بایست کانون های ریزگرد کاملا مشخص شود. همچنین نحوه کنترل و مدیریت این کانون ها باید به تصویب برسد و اعتبارات لازم برای مقابله با ریزگرد در این کانون ها، تامین شود و در اختیار سازمان های مربوطه قرار بگیرد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس  افزود: الان اعتباری که برای مقابله با پدیده بیابانزایی در اختیار سازمان جنگل ها قرار می گیرد، بسیار ناچیز است و نیز اعتباری که برای احیای تالاب ها در اختیار سازمان محیط زیست قرار می گیرد، بسیار اندک است که باید نسبت به افزایش این اعتبارات اقدام کنیم.

در برنامه جامع مقابله با ریزگرد می بایست کانون های ریزگرد کاملا مشخص شود. همچنین نحوه کنترل و مدیریت این کانون ها باید به تصویب برسد و اعتبارات لازم برای مقابله با ریزگرد در این کانون ها، تامین شود و در اختیار سازمان های مربوطه قرار بگیرد

وی با بیان اینکه ما به یک دیپلماسی منطقه ای قوی برای مقابله با ریزگردها نیاز داریم، گفت: پیشنهاد من این است که یک صندوق منطقه ای برای مقابله با پدیده ریزگردها با مشارکت سازمان ملل و کشورهایی که در منطقه تحت تاثیر ریزگرد قرار دارند، تشکیل شود. این صندوق می تواند همانند بسیاری از صندوق های دیگر که زیر نظر دفاتر سازمان ملل فعالیت می کنند و عملکرد موفقی هم داشته اند، اعتبارات مورد نیاز برای مقابله با این پدیده را در سطح منطقه تامین کند.

شاعری با اشاره به تجربه موفق کشور چین در راه اندازی صندوق منطقه ای برای مقابله با پدیده ریزگرد، خاطرنشان کرد: همه کشورهایی که در تولید و انتشار ریزگرد در کشور چین موثر بودند، دور هم جمع شدند و در یک همکاری منطقه ای توانستند میزان ریزگردها را تا حد زیادی کاهش دهند. خود چین هم با اقداماتی چون درختکاری، حفظ منابع طبیعی، جلوگیری از خشک شدن تالاب ها و حفاظت از محیط زیست، به مقابله با این پدیده پرداخت. اما متاسفانه این مسایل در کشور ما از اولویت آخر برخوردار است و طبیعی است که شاهد بروز پدیده ریزگرد در کشور باشیم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا