مهم ترین چالش شرکت های دانش بنیان استانی، دسترسی به بازار ملی است

دکتر حبیب رستمی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در پارک علم و فناوری خلیج فارس، اظهار کرد: ما الان در پارک علم و فناوری خلیج فارس، 60 شرکت فناور داریم که از سال گذشته شروع به دریافت مجوز دانش بنیان شدن از معاونت علمی ریاست جمهوری کرده اند. تاکنون 9 شرکت از این تعداد موفق به اخذ مجوز دانش بنیان شدند.

رییس پارک علم و فناوری خلیج فارس افزود: شرکت های ما در زمینه فنی و مهندسی فعالیت می کنند به این صورت که یا محصولات فنی و مهندسی تولید می کنند و یا خدمات فنی و مهندسی ارایه می دهند که معمولا معطوف به صنعت نفت و گاز و پتروشیمی است.

وی تصریح کرد: حمایت هایی که پارک علم و فناوری خلیج فارس از این شرکت ها به عمل می آورد مانند پارک های دیگر استان ها شامل ارایه تسهیلاتی چون دفتر، فضای کار، کارگاه، تسهیلات تجاری سازی و کمک در فرآیند بازاریابی است.

رستمی خاطرنشان کرد: طرح ها در 2 سطح پذیرفته می شوند؛ طرح های اولیه است که در مراکز رشد پارک پذیرفته می شوند. به اینها پس از پذیرش تسهیلاتی چون دفتر ارایه می شود. بعد از گذشت 3 سال، شرکت هایی که موفق به رشد شوند، تسهیلات سرمایه در گردش، کارگاه و امکانات تولید دریافت می کنند. البته در کنار این تسهیلات، قاعدتا صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق پژوهش و فناوری استانی هم کمک هایی به این شرکت ها ارایه می کند.

رییس پارک علم و فناوری خلیج فارس در پاسخ به این پرسش که اولویت های کار شرکت های فناور و دانش بنیان استان بوشهر چیست؟ و آیا نگاه اقلیمی به بحث توسعه فناوری ها وجود دارد؟ گفت: ما الان چند محور برای فعالیت های پارک تعریف کردیم که شرکت های فعال در این زمینه ها، حمایت های ویژه تری دریافت می کنند. یکی همان صنعت انرژی و نفت و گاز و پتروشیمی است. محور دیگر با توجه به اینکه ما یک استان ساحلی هستیم، دریاست. در زمینه دریا تنوع زیادی وجود دارد. از گردشگری دریایی تا زیست فناوری دریایی و شیرین سازی آب، همه و همه در ذیل این محور قرار می گیرند. محور بعدی، یک محور پشتیبان است که آن فناوری اطلاعات است و می تواند دو محور دیگر را پشتیبانی کند.

وی با اشاره به چالش های پیش روی شرکت های دانش بنیان استانی، تاکید کرد: مهم ترین چالش شرکت های دانش بنیان استانی، دسترسی به بازار ملی است. خیلی از شرکت های دانش بنیان که می خواهند به بحث تجاری سازی برسند، برای دسترسی به بازار ملی می بایست یک دفتر هم در تهران تاسیس کنند. به عبارت دیگر، هزینه دسترسی به بازار برای استان های دور از مرکز خیلی بیشتر است.

خیلی از شرکت های دانش بنیان که می خواهند به بحث تجاری سازی برسند، برای دسترسی به بازار ملی می بایست یک دفتر هم در تهران تاسیس کنند. به عبارت دیگر، هزینه دسترسی به بازار برای استان های دور از مرکز خیلی بیشتر است

رستمی در واکنش به این پرسش که آیا شرکت های بوشهری نمی توانند محصولات خود را مستقیما به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس صادر کنند؟ تصریح کرد: ما می توانیم این کار را انجام دهیم اما دسترسی، تنها دسترسی فیزیکی نیست. اگر به کشورهای حاشیه خلیج فارس هم نگاه کنید، ممکن است در هفته یک پرواز از بوشهر به این کشورها صورت بگیرد اما از تهران، هر روز یک پرواز انجام می شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که برقراری ارتباط از تهران خیلی راحت تر است تا از بوشهر. البته در بحث حمل و نقل کالا قضیه متفاوت است اما در فرآیند بازاریابی، نیاز به ارتباط بیشتر وجود دارد.

رییس پارک علم و فناوری خلیج فارس افزود: متاسفانه دسترسی استان های ساحلی به بازارهای داخلی و خارجی محدود است و این هم به سیاستگذاری های کلان دولتی بر می گردد. اگر دولت می خواهد رونقی در این استان ها ایجاد کند باید دسترسی به بازار ملی و بین المللی را تسهیل کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر این، سیستم دولتی ما معمولا در تهران متمرکز است. اگر یک شرکت در تهران بخواهد مشکلش را حل کند با 20هزار تومان هزینه رفت و آمد، خود را به سازمان یا اداره مربوطه می رساند و کار را انجام می دهد. اما اگر یک نفر از بوشهر بخواهد برای انجام کاری به تهران بیاید، حدود یک میلیون تومان هزینه در بر دارد. این هزینه بازاریابی بیشتری است که به شرکت ها تحمیل می شود. انتظار این است که برای شرکت های دور از مرکز، این هزینه ها به گونه ای جبران شود.

 

گفتگو: سید احمد طبایی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا