وزن کم در هنگام تولد موجب استرس حاملگی می شود

پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند که وزن کم در هنگام تولد در زنان سبب بروز مشکلاتی برای آن ها در بزرگسالی شده و دوران حاملگی این گروه از زنان با اضطراب و استرس بیشتری نسبت به سایر زنان همراه خواهد بود.

وزن کم هنگام تولد و استرس دوران حاملگی سبب بروز طیف وسیعی از بیماری ها در دوره پس از حاملگی در این گروه از  زنان خواهد شد. مهمترین این بیماری ها عبارتند از: بیماری های قلبی و عروقی، اختلالات کلیوی، بیماری های مرتبط با غدد فوق کلیوی و مشکلات مربوط به سوخت و ساز یا متابولیسم بدن.

 به گفته پزشکان، این موضوع سبب بروز مشکلات پس از زایمان برای این افراد خواهد شد. در همین رابطه جین نی چئونگ سرپرست تیم تحقیقاتی فوق و پژوهشگر دانشگاه ملبورن در استرالیا اعلام کرد : ما در مطالعات جدید خود دریافتیم که وزن کم هنگام تولد و استرس دوران حاملگی سبب بروز طیف وسیعی از بیماری ها در دوره پس از حاملگی در این گروه از  زنان خواهد شد. مهمترین این بیماری ها عبارتند از: بیماری های قلبی و عروقی، اختلالات کلیوی، بیماری های مرتبط با غدد فوق کلیوی و مشکلات مربوط به سوخت و ساز یا متابولیسم بدن.

دانشمندان در این مطالعات جهت بررسی دقیق تر و جامع تاثیرات موارد فوق، به مطالعه نقش استرس زایمان در موش ها پرداختند. این موش ها در شرایط  کمبود اکسیژن ، سو تغذیه و اختلال در خون رسانی به جنین، نوزادانی با وزن کم به دنیا آورده و در ادامه موش های ماده تازه به دنیا آمده از سایرین جدا شده و پس از رسیدن به سن بلوغ؛ نحوه حاملگی و شرایط سلامتی آن ها مورد بررسی قرار گرفت. پژوهشگران در شرایط فوق دریافتند که این موش ها حاملگی پر استرس تری را نسبت به سایر موش ها پشت سر گذاشته و عوارض سلامتی پس از زایمان در آن ها بیشتر است.

جین نی چئونگ در توضیح سودمندی این مطالعات اعلام کرد: بر اساس یافته های جدید ما می توانیم با غربالگری و شناسائی نوزادان دختری که با وزن کم متولد می شوند، فاکتورهای خطر را شناسائی کرده و با ارائه مراقبت های ویژه به این گروه از زنان، شرایط حاملگی آن ها را به دور از اضطراب نگهداشته و از بروز بیماری های بعدی پیشگیری کنیم.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی روان شناسی با عنوان Journal of Physiology منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا