تحلیل آب های زیرزمینی با تصاویر ماهواره ای

محققان فعال در دانشگاه استنفورد چندی پیش موفق شده بودند تا اثبات کنند که می توان به کمک تصویربرداری ماهواره ای به تغییرات دقیقه به دقیقه سطح زمین توجه کرده و از آنها به عنوان سرنخ هایی بسیار مهم برای تخمین زدن وضعیت جریان آب های زیر زمینی استفاده کرد.

این الگوریتم می تواند نقاط داده ای مفید را شناسایی کرده و به کمک آنها بتوانند جریان آب بین این نقاط را پیش بینی کنند

با این وجود این روش دارای یک مشکل کوچک بود؛ تنها بخش بسیار کوچکی از تصاویر حاوی اطلاعات مورد نیاز بود و برای تحلیل آنها نیاز به بررسی های دستی بسیار پیچیده ای وجود داشت. با این وجود الگوریتم جدید طراحی شده توسط این دانشمندان می تواند این مشکل را نیز حل کند.

این الگوریتم می تواند نقاط داده ای مفید را شناسایی کرده و به کمک آنها بتوانند جریان آب بین این نقاط را پیش بینی کنند. این امر که افزایش دما و کاهش میزان بارش برف در محل حضور این دانشگاه موجب شده است تا انگیزه اصلی این پژوهش به وجود بیاید ولی این امر به نفع تمام جهان تمام خواهد شد.

مشکلات یاد شده (گرمایش و کمبود بارش) تقریبا در تمامی جهان وجود دارند و همین امر نیز موجب شده است که برداشت آب بیش از حد معمول بوده و به تدریج به بحران آب منتهی خواهد شد. حال این روش جدید می تواند به شناسایی منابع آبی جدیدتر منتهی شود که دانشمندان معتقدند که این امر می تواند موجب شود تا منابع آبی فعلی نیز تحت فشار کمتری قرار داشته و از آنها استفاده بهینه تری صورت بگیرد.

این الگوریتم جدید می تواند با بررسی تصاویر ماهواره ای از یک منطقه، به صورت خودکار به تحلیل آنها پرداخته و داده های مورد نیاز را در زمانی بسیار اندک به دست بیاورد که این امر موجب صرفه جویی بسیار بزرگی در زمان دانشمندان خواهد شد. این الگوریتم در دره سن لوییس کالیفرنیا و در بازه زمانی بین سال های 2007 تا 2011 مورد آزمایش قرار گرفته است و نتایج به دست آمده توسط آن با رخدادهای دقیق ثبت شده، بسیار نزدیک بوده اند.

منبع: engadget

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا