ارتباط ژنتیک و کسب موفقیت‌های اجتماعی – اقتصادی

مطالعه اخیر، ادامه پژوهشی بود که نشان می داد، یک زنجیره ژنتیکی می تواند پیشرفتهای تحصیلی فرد در آینده را پیشبینی کند. در پژوهش قبلی، تنوع ژنتیکی در 100 هزار نفر مورد بررسی قرار گرفت و محققان دریافتند، این تنوع ژنتیکی به یک "نمره پلی ژنیک" تبدیل می شود که با پیشرفت تحصیلی فرد در ارتباط است.

در مطالعه جدید، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه دوک از دادههای طولی پژوهش قبلی و دادههای یک مطالعه بر روی 1000 نفر در نیوزلند از بدو تولد تا 4 دهه بعد استفاده کردند.

در مدت انجام این مطالعه، نقاط عطف زندگی در دوران کودکی، صفات، رفتار و آرمانها تا دوره نوجوانی، اهداف و دستاوردها در دوره بزرگسالی ارزیابی شدند.

در مطالعه قبلی، ارتباط نمره پلی ژنیک با پیشرفت تحصیلی در مدرسه بررسی شد؛ اما مطالعه جدید، ارتباط این نمره با کسب موفقیتهای اجتماعی – اقتصادی را مشخص کرد.

دانیل بلسکی، نویسنده ارشد این مطالعه تأکید کرد: موفقیت در مدرسه و تحصیل، نیازمند همان مهارتها و تواناییهایی است که بطور کلی برای داشتن یک زندگی خوب در آینده مورد نیاز است؛ این فرض مطرح شد که همان تنوع ژنتیکی که موفقیت در مدرسه را پیشبینی می کند، می تواند موفقیتهای آتی زندگی (اجتماعی – اقتصادی) را نیز پیشبینی کنند.

همان تنوع ژنتیکی که موفقیت در مدرسه را پیشبینی می کند، می تواند موفقیتهای آتی زندگی (اجتماعی – اقتصادی) را نیز پیشبینی کنند.

بررسی ها نشان داد، عوامل فیزیولوژیکی مختلف، نقش مهمی در ایجاد ارتباط بین ویژگی‌های ژنتیکی و دستاوردهای مهم زندگی از جمله موفقیت حرفه‌ای – شغلی، امنیت مالی، تحرک جغرافیایی و اجتماعی ایفا می کنند.

محققان دریافتند، افراد با نمرات پلی ژنیک بالاتر، از تحرک جغرافیایی بیشتری برخوردار بوده و اغلب در جستجوی فرصتهای حرفهای در نقاط مختلف هستند؛ فرصتهای شغلی بهتری برای خود ساخته و مدیریت پول بهتری دارند؛ از سطح تحصیلات بالاتر و درنتیجه، درآمد بیشتری برخوردارند.

همچنین، احتمال دستیابی کودکان با نمرات پلی ژنیک بالاتر به موفقیتهای اجتماعی – اقتصادی در آینده، حتی در صورت تولد در خانوادههای نسبتا فقیر، بیش از سایر افراد گزارش شد. این نگاه اجمالی نشان می دهد که چگونه ژنها می توانند زندگی انسان را در طول زمان شکل دهند.

با این حال، نمرات پلی ژنیک قادر به پیشبینی برخی نتایج مهم زندگی نیستند؛ بطورمثال محققان نتوانستند شواهدی از ارتباط بین نمرات پلی ژنیک با پیشبینی وضعیت سلامت جسمی کودکان بدست بیاورند.

نتایج این مطالعه در مجله Psychological Science منتشر شد.

 

منبع: eurekalert

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا