گردشگری؛ حلقه گمشده توسعه اقتصادی

از این رو مباحث اقتصادی در اولویت اقدامات و فعالیت های جوامع قرار دارد و همزمان با رقابت پذیری در عصر حاضر، پیشی گرفتن از حیث اقتصادی به دغدغه جوامع تبدیل شده و کشورها از هر اقدامی برای رسیدن به این مهم بهره برده اند.در این میان سفر و گردشگری به عنوان نقطه عطف اقتصادی در نظر گرفته شده و شاید بتوان گفت طی دو دهه اخیر پویاترین اقدام جوامع در جهت رشد اقتصادی از طریق این صنعت صورت پذیرفته است. از آنجایی که در سالهای اخیر خدمات رتبه برتر درآمدهای اقتصادی در سطح جهان را به خود اختصاص داده و از سوی دیگر از نقطه نظر بازاریابی، رویکرد خدمات و ارائه ارزش به مشتری به دغدغه اصلی شرکتها و بنگاههای اقتصادی تبدیل شده است، به طوریکه شرکتهای تولید کننده کالا نیز اقدامات خود را بر روی ارائه خدمات جانبی به مشتری متمرکز نموده اند. در میان صنایع خدماتی، به ویژه صنعت گردشگری، که از هر بعد و معیاری تفاوت های چشمگیری با سایر صنایع دارد، جوامع را در کسب برتری اقتصادی پیشقدم نموده است. این در حالی است که در سالهای اخیر گردشگری سهم بالایی در کسب درآمدهای اقتصادی جوامع داشته است.

نگاه بازاریابی به سفر و گردشگری، جوامع را بر آن داشته است تا از نگاه تخصصی تر به گردشگری و آورده های اقتصادی آن بنگرند. از این رو از دیدگاههای متفاوت به گردشگری نگریسته شده و شاید امروز یکی از مهمترین این دیدگاهها، اقتصاد مقاومتی است. رویکردی که به درون زایی فعالیت ها و منابع و داده ها اشاره داشته و بی شک گردشگری سهم بسزایی در این حیطه دارد.

در استراتژی های بازاریابی، تمرکز بر یک منبع کسب مزیت در رقابت پذیری، خود رویکرد رقابتی تلقی شده و این در نقطه عطف معیار درون زایی اقتصاد مقاومتی قرار دارد. به نحوی که بهره برداری صحیح و تمرکز بر منابع و توانمندی ها و قابلیت های گردشگری در یک جامعه، خود استراتژی تمرکز بر منابعی است که مزیت آفرین خواهند بود. به ویژه کشور ایران با بهره مندی از تاریخ و تمدن کهن خود و نیز انواع گوناگون جاذبه های طبیعی، فرهنگی، تاریخی و مذهبی از پتانسیل بسیار بالایی در انواع گونه های گردشگری برخوردار است و این خود اشاره به داده ها و منابعی دارد که ضروری است از نگاه درون زایی اقتصاد مقاومتی بر آنها تاکید نمود.

به طور خلاصه می توان چنین استدلال کرد صنعت گردشگری یکی از مهمترین حلقه های گمشده توسعه اقتصادی در ایران است، و از دیدگاه اقتصاد مقاومتی است که می تواند به یاری بدنه اقتصاد آمده و با برنامه ریزی صحیح و مدون، و انجام اقدامات یگپارچه و منسجم، در تمامی جوانب فعالیت، ایران را در مسیر رشد و تعالی همه جانبه سوق دهد.

 

دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو

رییس انجمن علمی گردشگری ایران و رییس سمینار جایگاه گردشگری در اقتصاد مقاومتی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا