ضعف سیستم ایمنی بدن منجر به سوتغذیه می شود

تیمی از پژوهشگران دانشگاه کوئین مری در لندن به سرپرستی دکتر کلیر بورکه ، محقق دوره پسا دکترا در این دانشگاه به بررسی نقش سیستم ایمنی در ابتلا به سو تغذیه پرداخته اند. کلیر بورکه در این رابطه اعلام کرد: سیستم ایمنی بدن ما تنها وظیفه جنگ و مبارزه با عفونت ها را بر عهده نداشته و چگونگی  عملکرد این سیستم،  تاثیرات فراوانی در سیستم سوخت و ساز بدن انسان، عملکرد سیستم عصبی ، رشد و عوارض منتهی به سو تغذیه دارد.

سیستم ایمنی بدن ما تنها وظیفه جنگ و مبارزه با عفونت ها را بر عهده نداشته و چگونگی  عملکرد این سیستم،  تاثیرات فراوانی در سیستم سوخت و ساز بدن انسان، عملکرد سیستم عصبی ، رشد و عوارض منتهی به سو تغذیه دارد.

تصویر عمومی که از سو تغذیه به صورت کلاسیک در اذهان وجود دارد، صرفا یک نمای خارجی از این مشکل محسوب شده و در نهایت تصویری از، قد و وزن و تاثیرات جانبی آن مورد توجه قرار می گیرد.

گفتنی است علاوه بر نواقص ژنتیکی و مادرزاد، مصرف ناکافی مواد غذائی و دریافت نکردن کالری لازم؛ عدم توانائی دستگاه گوارش جهت جذب مواد غذائی کافی ومصرف بیش از حد شکر و چربی ها در رژیم روزانه غذائی می تواند منجر به نقص در سیستم ایمنی بدن انسان شود.

به باور پزشکان ؛ داشتن سیستم ایمنی نا کار آمد و ضعیف در بدن همچنین می تواند منجر به بروز طیف گسترده ای از عفونت ها ، اختلال در عملکرد روده، عدم توانائی کنترل و مقابله با بیماری ها و اختلال در سوخت و ساز بدن شود.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که این موضوع می تواند منجر به کاهش تعداد گلبول های سفید بدن به ویژه در بخش هایی مانند پوست و غشای روده شود که رخ دادن این امر سبب سهولت ورود عوامل بیماری زا به بدن و نقص در غدد لنفاوی خواهد شد.

متاسفانه نقص سیستم ایمنی می تواند به صورت وراثتی به نسل های بعدی منتقل شده و می تواند در دی ان ای انسان باقی بماند.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی ایمونولوژی با عنوان journal Trends in Immunology منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا