برند سازي محصولات پيشرفته نانوي ايران دو دهه زمان نياز دارد
دكتر سعيد سركار روز چهارشنبه درگفت وگو با ايرنا افزود:ايران با سهم بيش از 5.58 درصد توليدات علمي جهان درحوزه نانو توانست امسال ژاپن را پشت سرگذارد ودر حوزه فناوري نانو در جهان يك پله صعود كند.
وي بيان كرد: ايران در توليد محصولات مبتني بر فناوري پيشرفته نانو نيز توانسته شانه به شانه با كشورهاي پيشرفته حركت كند، اما زحمت ما چندين برابر كشورهاي توسعه يافته و پيشرفته است.
سركاراظهاركرد:كشورهاي توسعه يافته وپيشرفته براي برندسازي و اعتبارخود ساليان سال هزينه، دقت وتلاش كرده اند، اما ما درحوزه توليد محصولات 'هاي تك' و پيشرفته نانو درعرصه بين الملل تازه وارد هستيم و يك تا دو دهه زمان نياز است كه اين مسيررا طي كنيم و محصول ايراني برند بين المللي شود.
وي يادآور شد: دردو سال گذشته به لحاظ توليد مقالات معتبربين المللي ( ISI) رتبه هفتم جهان را در حوزه فناوري نانو داشتيم اما از ابتداي سال جاري توانستيم به رتبه ششم جهان در اين حوزه دست يابيم.
سركار با اشاره به اينكه منابع كمي درحوزه فناوري نانو دراختيارداريم وهرچه بالاتر مي ريم رقابت سخت تر مي شود، بيان كرد: اكنون ايران توانسته بعد از چين، آمريكا ، هند ، كره جنوبي ، آلمان در جايگاه ششم فناوري نانوجهان قرارگيرد و كشورهايي همچون ژاپن ، فرانسه و انگليس را پشت سرگذارد.
وي گفت: الان ايران به لحاظ توسعه علمي در زمينه فناوري نانو جايگاه خوبي دارد، درزمينه توليد محصولات صنعتي درحوزه فناوري پيشرفته نانو نيز پيشرفته خوبي داشته ايم به طوري كه در ابتداي سال جاري توانستيم يك دستگاه توليد نانو الياف كه يك دستگاه صنعتي درحوزه فناوري پيشرفته نانو است را به كشور صنعتي و پيشرفته كره جنوبي صادر كنيم.
سركار يادآورشد: صادرات اين محصول ايراني به كره جنوبي خود يك اعتبار براي فناوري نانو ايران است، چرا كه نشان دهنده سطح بالاي كيفيت و كارايي و نيز قيمت محصول ايراني است كه توانسته به بازار كره جنوبي دست پيدا كند.
وي در خصوص جايگاه ايران به لحاظ توليد محصولات با فناوري نانو دربازارهاي جهاني، افزود: در حوزه فناوري و تنوع محصولات وحجم بازار اطلاعات دقيقي وجود ندارد زيرا كشورها اطلاعات دقيقي در اين زمينه منتشر نمي كنند و ما نمي توانيم بگوييم كه درخصوص توليدات محصولات با فناوري نانو در بازارهاي جهاني چه رتبه اي داريم.
دبيرستاد ويژه توسعه فناوري نانو گفت: ما مي توانيم به صورت شهودي با توجه به حضور ايران در نمايشگاه هايي كه كشورهاي پيشرفته و معتبري همچون آلمان، چين، كانادا حضور دارند با مقايسه محصولات ايراني در كنار كالاهاي اين كشورها جايگاه تقريبي محصولات ايراني را با توجه به استقبال از آن اعلام كنيم.