آزمایش بالینی داروی جدید درمان ایدز

پژوهشگران در مطالعات جدید خود ، دور تازه ای از آزمایش های بالینی داروی متوقف کننده ویروس ایدز را مورد بررسی قرار دادند. در این مطالعات، پانزده بیمار مبتلا به ویروس ایدز که سطح این ویروس در خون آن ها بسیار بالا بود ، به همراه دوازده فرد دیگر که میزان ویروس اچ آی وی در خون آن ها با استفاده از روش های درمانی ضد ویروس یا antiretroviral therapy (ART) متوقف شده بود ، مورد مطالعه قرار گرفتند.

به طور معمول سال های زیادی نیاز است تا بدن یک بیمار موفق به ساخت آنتی بادی جهت مبارزه با ویروس ایدز شود. در حقیقت با کمک این دارو ، بیمار می تواند شرایط بهتری را تجربه کرده و به ویژه اگر بیشتر از یک دوز از داروی 3BNC117 به وی ارائه شود ، احتمال نتیجه گیری بهتری وجود خواهد داشت.

گفتنی است این مطالعات بالینی در بیمارستان تخصصی دانشگاه راکفلر انجام شده است. پژوهشگران در این مطالعات ، به بیماران دوزهای انفرادی از داروی 3BNC117 را ارائه کرده و واکنش بدن آن ها را برای مدت زمانی برابر با شش ماه مورد بررسی قرار دادند. در مرحله بعدی این پژوهش، پزشکان دریافتند که14  نفر از 15  بیماری که در ابتدای پژوهش ، سطوح بالایی از ویروس در  بدن آن ها  وجود داشت ، موفق به ساخت آنتی بادی های  جدید ی شده اند که  که قادر به خنثی کردن  تعدادی از گونه های مختلف ویروس اچ آی وی است.

دکتر شوفس سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با این موضوع گفت : به طور معمول سال های زیادی نیاز است تا بدن یک بیمار موفق به ساخت آنتی بادی جهت مبارزه با ویروس ایدز شود. در حقیقت با کمک این دارو ، بیمار می تواند شرایط بهتری را تجربه کرده و به ویژه اگر بیشتر از یک دوز از داروی 3BNC117 به وی ارائه شود ، احتمال نتیجه گیری بهتری وجود خواهد داشت.

گام بعدی پژوهشگران در این زمینه ؛ ترکیب روش درمانی مبتنی بر استفاده از 3BNC117 با روش های دیگر درمانی مبتنی بر ارائه آنتی بادی به بیماران دارای ویروس ایدز خواهد بود. پژوهشگران امیدوارند که این روش ابداعی نسبت به روش های درمانی پیشین ، بسیار قوی تر بوده و تاثیر به سزائی در درمان و افزایش طول عمر بیماران مبتلا به ایدز داشته باشد.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله ساینس journal Science  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا