اختصاص بیش از یک درصد بودجه وزارت نیرو به پژوهش

مهندس حمید چیت چیان در همایش شورای راهبردی حوزه‌های تخصصی صنعت برق کشور که به منظور رونمایی از اسناد راهبردی و نقشه راه توسعه فناوری در این صنعت برگزار شد، اظهار کرد: اولین گام برای اینکه ما بتوانیم از تمام ظرفیت ملی برای انجام تحقیقات موثر استفاده کنیم این است که یک اتفاق نظر نسبی بین دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، مراکز صنعتی و دستگاه های اجرایی ایجاد کنیم تا فعالیت های پژوهشی که در جاهای مختلف انجام می شود، با یکدیگر سازگار باشد و یک هم افزایی بین آنها به وجود آید. این همان کاری است که همکاران ما در تهیه نقشه راه توسعه فناوری صنعت برق انجام دادند.

وزیر نیرو افزود: یکی از مسایلی که ما در بخش تحقیقات با آن مواجه هستیم این است که در بین بازیگران مختلف و نقشی که می بایست ایفا کنند، یک اتفاق نظر وجود ندارد. بخشی از دستگاه های اجرایی معتقدند که کار تحقیقاتی فقط باید توسط شرکت های دانش بنیان انجام شود و دولت نباید هیچ هزینه ای پرداخت کند. گروهی دیگر می گویند که تمام فعالیت های تحقیقاتی صرفا باید توسط دانشگاه ها انجام شود. یک عقیده دیگر این است که کار تحقیقاتی می بایست توسط مراکز تحقیقاتی شرکت ها انجام شود. در صورتی که اگر به الگوهای موفق دنیا نگاه کنیم، می بینیم که در هیچ کشور موفقی این گونه نبوده که تحقیقات را صرفا به یک بخش بسپارند. ما در آنجا می بینیم که هم دولت نقش دارد، هم دانشگاه ها نقش دارند، هم مراکز تحقیقاتی نقش دارند و هم شرکت های دانش بنیان. منتها توفیق آنها در این بوده که توانستند از این ظرفیت ها به صورت هماهنگ بهره بگیرند.   

وی با اشاره نامگذاری امسال به نام سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در نامگذاری امسال، این خط را مشخص کردند که یکی از اساسی ترین ارکان اقتصاد مقاومتی، دانش بنیان بودن است و در این اقتصاد دانش بنیان، انجام تحقیقات، فعالیت های علمی و ارتقای رقابت پذیری اقتصاد از مولفه های اصلی است. شاید در بین کشورهای جهان، کمتر کشوری داشته باشیم که این موضوع تا این حد مورد توجه ویژه رهبری آن کشور قرار بگیرد.

چیت چیان در ادامه گفت: از حدود 25 سال قبل در صنعت آب و برق کشور اقدامات بسیار مهمی انجام گرفته است به نحوی که اگر با صنایع دیگر مقایسه کنیم، میزان خوداتکایی در صنعت آب و برق بسیار بالاست. من با قاطعیت عرض می کنم که در حال حاضر، در بخش برق بیش از 90 درصد نیازها در داخل کشور تولید می شود و در بخش آب، بیش از 95 درصد نیازها متکی به تولید داخلی است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: ما باید با جدیت از ظرفیت های ملی همچون نیروی انسانی، سرمایه گذاری های صنعتی و سرمایه گذاری های علمی صورت گرفته به خوبی استفاده کنیم و زمینه رشد بیش از پیش کشور را فراهم کنیم. در صنعت آب و برق تجلی این موضوع را به خوبی می بینیم. شرکت مپنای ما توانسته در 20 سال اخیر بیش از 50درصد ظرفیت 74هزار مگاواتی نیروگاه های کشور را بسازد، نصب کند و به بهره برداری برساند.

وی با اشاره به برخی از اتفاقات مهم صنعت آب و برق در 2 سال اخیر، اظهار کرد: ساخت میکروتوربین های آبی برای اولین بار در کشور، طراحی و ساخت گاورنرهای نیروگاه های آبی، ساخت توربین های آبی کوچک با ظرفیت 10 مگاوات، ساخت توربین های بادی 2.5 مگاواتی، ساخت پست های 63 کامپکت و تولید کنتورهای هوشمند برق از نمونه این موفقیت هاست.

این عضو کابینه تدبیر و امید، تاکید کرد: با این وجود راهی که در پیش داریم بسیار طولانی تر از راهی است که تاکنون پیموده ایم. ما باید در ارتقای کارآیی انرژی در بخش مصرف، در بخش تولید برق، کاهش تلفات در شبکه، هوشمندسازی شبکه، ساخت سیستم های انرژی خورشیدی و انرژی بادی، مساله خودروهای برقی و… کارهای زیادی انجام دهیم.

تدابیری برای افزایش بودجه پژوهشی وزارت نیرو

چیت چیان در حاشیه برگزاری این همایش در پاسخ به پرسش خبرنگار سیناپرس مبنی بر اینکه با توجه به عدم تکلیف دستگاه های اجرایی به تخصیص یک درصد از بودجه امسالشان به بحث پژوهش، آیا وزارت نیرو حاضر است این مقدار از بودجه خود را به این امر اختصاص دهد؟ گفت: موضوع تحقیقات و نقش آن در تحقق اقتصاد دانش بنیان که یکی از پایه های اقتصاد مقاومتی است، برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ما امسال این کار را شروع نکردیم و از سال های گذشته برای ساماندهی تحقیقات در صنعت آب و برق اقدام نمودیم.

وزیر نیرو افزود: امید ما این است که در سال جاری نه فقط این یک درصد بلکه با اتخاذ تدابیری، مقدار بیشتری را به امر تحقیقات اختصاص دهیم. از جمله این تدابیر آن است که مالکیت یکی از نیروگاه های بزرگ کشور را به موسسات تحقیقاتی وزارت نیرو منتقل کنیم که تمام درآمدهای آن صرف کارهای تحقیقاتی و پشتیبانی از پژوهش شود.   

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا