رنگ خود تمیز شونده جدید در راه است

 بنا به گفته دانشمندان می توان از این رنگ در صنایع پارچه بافی، کاغذ، شیشه و فلز استفاده کرد.

دانشمندان در تحقیقات منتشر شده در ژورنال علوم (Science) اظهار کردند که این رنگ، از نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم ساخته شده که به شدت دافع آب است و مزیت آن نسبت به پوشش های ضد آب دیگر، حفظ این ویژگی بعد از آسیب دیدگی و یا در معرض روغن قرار گرفتن است. همچنین به دلیل پوشش سخت این رنگ می تواند استفاده وسیعی در صنعت رنگ خودرو نیز داشته باشد.

سرپرست گروه پژوهش، کلاره کارمالت (Claire Carmalt) ، استاد شیمی معدنی در دانشگاه لندن (University College London) در این زمینه می گوید: بزرگترین چالش در سطوح خود تمیز شونده یافتن راهی برای افزایش سختی برای رویارویی با آسیب های روزمره است. سطوح در حالت کلی از نظر مکانیکی تمایل به ضعیف شدن و ساییدگی دارند ولی ما نشان داده ایم که می توان با ترکیب رنگ معرفی شده با هر نوع چسب، یک سطح خود تمییز شونده مستحکم بدست آورد.

تیم تحقیقاتی کارمالت، با توجه به نوع مصالح استفاده شده روش های مختلفی را برای ایجاد سطوح ضد آب آزمایش کردند. به عنوان مثال برای سطوح شیشه ای و فلزی از اسپری کردن رنگ، برای پارچه های پشمی از غوطه وری و برای کاغذ از تزریق استفاده خواهد شد.

یاوو لوو (Yao Lu) از دیگر سرپرست های گروه تحقیقاتی این پروژه، معتقد است ضد آب بودن سطوح به مصالح اجازه می دهد که خود تمیز شونده باشند و خاک، باکتری ها و ویروس ها همانند قطرات آب از روی سطوح لیز می خوردند. به همین دلیل سطح باید بسیار مستحکم و صیقل باشد و پس از در نظر گرفتن کلیه ویژگی های و شرایط، این رنگ برای ترکیب با چسب های متفاوت طراحی شده است.

نتایج ارائه شده توسط تیم تحقیقاتی نشان می دهد ضد آب بودن و خود تمیز شونده بودن رنگ برای دور کردن گرد و غبار به عوامل بسیاری بستگی دارد که حتی بعد از آسیب مصالح نیز باید به عملکرد شان ادامه دهند.

منبع

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا