کاهش تلفات برق تهران به 6.2 درصد

مهندس سید محمد هاشمی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به برنامه ریزی وزارت نیرو برای کاهش تلفات در شبکه برق کشور، اظهار کرد: خوشبختانه تلفات در شبکه برق تهران خیلی پایین آمده است. از سال 91 تا پیش از عید، میزان تلفات را به 6.2 درصد رساندیم در صورتی که یکسال و نیم قبل، از ما خواسته بودند به 7.8 درصد برسانیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ افزود: تلفات برق بر دو نوع است؛ یکی عامل فنی دارد و دیگری عامل غیرفنی. ما 23 آیتم برای تلفات تعریف کردیم که روی هریک از آنها کار بکنیم. تلفات فنی شامل 12 قسمت و غیرفنی شامل 11 قسمت است. در حال حاضر مشخص شده که 21 منطقه ما، هرکدام می بایست چه اقداماتی در مورد عوامل فنی و غیرفنی انجام دهند.

وی با اشاره به برنامه این شرکت در سال جاری، خاطرنشان کرد: همانطور که می دانید 6.2 درصد تلفات بسیار پایینی است. بر اساس برنامه ریزی انجام شده، اولا می خواهیم تلفات 6.2 درصد را تثبیت کنیم و ثانیا در صورت امکان، این تلفات را 0.5 درصد دیگر هم کاهش دهیم.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که با توجه به در پیش بودن فصل گرما و زمان پیک مصرف برق، آیا تابستان امسال با خاموشی مواجه خواهیم بود؟ گفت: خاموشی بستگی به مصرف کنندگان ما دارد. ما خاموشی نوبتی تا به حال نداشتیم و امیدوارم تابستان امسال هم نداشته باشیم. البته در صورت مصرف بی رویه، ممکن است این اتفاق بیفتد. خاموشی یا به صورت نوبتی است – که اصلا نبوده است – و یا در اثر عیوب تجهیزات که اجتناب ناپذیر است. اگر از تجهیزات برق به درستی و طبق استانداردها استفاده شود، خاموشی کاهش می یابد، در غیر این صورت، مصرف بی رویه باعث فشار به تجهیزات و از بین رفتن آنها می شود که باید جایگزین شوند. این جایگزینی تجهیزات به زمان نیاز دارد که سبب خاموشی می شود.

بر اساس برنامه ریزی انجام شده، اولا می خواهیم تلفات 6.2 درصد را تثبیت کنیم و ثانیا در صورت امکان، این تلفات را 0.5 درصد دیگر هم کاهش دهیم

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ  با بیان اینکه از مردم فهیم تقاضا داریم برای پایداری شبکه برق به ما کمک کنند، تصریح کرد: مشترکان با جا به جا کردن زمان استفاده از وسایل برقی غیرضروری به ساعات غیرپیک، می توانند از وارد شدن فشار به شبکه و احیانا خاموشی برق جلوگیری کنند. ما در صنعت برق، 2 ماه از سال آن هم 6 ساعت در روز مشکل داریم که با همکاری مردم، آن را مدیریت خواهیم کرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه در حال حاضر استقبال مردم از لامپ های کم مصرف چگونه است؟ اظهار کرد: همان اول هم که لامپ های کم مصرف آمد، گرانتر از لامپ های معمولی بود. طبیعتا لامپ های LED که هم اکنون به بازار آمده هم گرانتر از لامپ های قبلی است. استفاده از این لامپ ها نیاز به فرهنگسازی دارد. علاوه بر این، ضرورت ندارد که همه جا از این لامپ ها استفاده شود و فقط در جاهایی که لازم است می بایست مورد استفاده قرار گیرند. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا