گیاهان نقش چندانی در گرمایش زمین ندارند

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، با گرم شدن هوا، تنفس گیاهان نیز شدیدتر می شود؛ تنفس گیاهان در شب باعث تولید دی اکسیدکربن می شود که از گازهای گلخانه ای و عامل گرمایش زمین است به همین خاطر دانشمندان بر این باور بودند که گیاهان نیز پا به پای فعالیت های بشری در گرمایش زمین سهیم هستند.
گیاهان در روزها عمل فوتوسنتز را انجام می دهند، یعنی دی اکسیدکربن هوا را گرفته و اکسیژن پس می دهند، اما شب ها با تنفس خود دی اکسیدکربن پس می دهند.
تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که میزان دریافت دی اکسید کربن گیاهان در عمل فوتوسنتز، بسیار بیشتر از دی اکسیدکربنی است که آنها در طول شب با تنفس خود بیرون می دهند.
بر اساس یافته های جدید، هر چه هوا گرمتر می شود، گیاهان با تنفس شبانه خود میزان کمتری نسبت به شرایط عادی دی اکسیدکربن وارد هوا می کنند و این میزان به ویژه در مناطق سردسیر به صورت چشمگیری کاهش می یابد.
نتایج این تحقیقات در سایت رسمی دانشگاه کلمبیا، سایت رسمی آکادمی ملی علوم آمریکا و مجله نیچر منتشر شده است.
روزنامه نیویورک تایمز نیز با انتشار نتایج جدید تحقیقات علمی درباره نقش گیاهان در گرمایش زمین می نویسد که گیاهان در عمل تنفس شبانه خود 6 بار بیشتر از سوخت های فسیلی دی اکسیدکربن وارد هوا می کنند، اما بخش اعظم آن توسط گیاهان و اقیانوس ها و دیگر عوامل طبیعی دوباره جذب می شود.
این گزارش می افزاید: دانشمندان قبلا بر این عقیده بودند که با گرمتر شدن هوا، میزان انتشار دی اکسیدکربن توسط گیاهان افزایش می یابد، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که آنها بسیار زودتر از آنچه تصور می شد با محیط وفق پیدا می کنند و با گرم شدن هوا تنها پنج درصد بیشتر از شرایط عادی دی اکسیدکربن وارد هوا می کنند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا