با این ماده شوینده، ویروس زیکا نابود می شود

در ماه های اخیر بحران ویروس زیکا که توسط نوع خاصی از پشه ها به انسان منتقل می شود، بسیاری از کشورهای جهان و به طور خاص کشورهای آمریکای جنوبی را با خطر اپیدمی رو به رو کرده است.  در این میان پژوهشگران در پی یافتن راه حل قطعی و مناسب درمان این بیماری بوده و یا دست کم می کوشند با استفاده از روش های علمی از تکثیر پشه عامل انتقال این بیماری جلوگیری کرده و این حشره را از مناطق مسکونی دور نگه دارند. 

پژوهشگران کشور شیلی موفق به ساخت ماده ای شیمیائی شده اند که از آن می توان برای نابود کردن ویروس زیکا در محیط خارجی به عنوان یک شوینده قوی استفاده کرده و در عین حال این مایع جدید دارای خواصی است که پشه Aedes aegypti ، از آن بیزار بوده و از محلی که این مایع در آن وجود داشته باشد، دور می شود. در ساخت این ماده از گرافن، پودر مس و لاکتون استفاده شده  است.

ویروس زیکا توسط پشه Aedes aegypti منتقل شده و از مهمترین نشانه های ابتلا به آن ، چشم های صورتی مایل به سرخ،  تب بالا ؛ درد در مفاصل و ماهیچه ها ، سردردهای شدید ، استفراغ ، دل درد و التهاب پوست است . البته باید توجه داشت که پشه فوق الذکر تنها عامل انتقال این بیماری نبوده و ویروس زیکا می تواند به صورت مستقیم از فرد بیمار به سایر افراد انتقال پیدا کند. ویروس زکا از خانواده ویروس های موسوم به فلاوی ویروس بوده و بیماری ناشی از این ویروس در افراد بالغ با عنوان بیماری زیکا زیکا شناخته شده موجب بروز تب در فرد مبتلا شده و شباهت های زیادی با تب دنگو دارد .

به تازگی یک شرکت ساخت مواد شیمیائی با عنوان گروه آوانس موفق به ساخت ماده ای شیمیائی شده است که از آن می توان برای نابود کردن ویروس زیکا در محیط خارجی به عنوان یک شوینده قوی استفاده کرده و در عین حال این مایع جدید دارای خواصی است که پشه Aedes aegypti ، از آن بیزار بوده و از محلی که این مایع در آن وجود داشته باشد، دور می شود.

ماریو ریس سخنگوی این شرکت و متخصص بیو شیمی در توضیح کشف محلول جدید فوق الذکر اعلام کرد: کشف و ساخت این محلول در دستور کار ما قرار نداشته و تیمی از پژوهشگران این شرکت در حال ترکیب برخی مواد ارگانیک جهت ساخت محلول های شیمیائی بودند که به طور تصادفی با این فورمول برخورد کرده و به خواص آن پی بردیم. در ساخت این ماده از گرافن، پودر مس و لاکتون استفاده شده  است.

ویروس زیکا برای نخستین بار در سال 1947 میلادی در جنگل زیکا واقع در کشور اوگاندا کشف و مشاهده شد. در طول این سال ها موارد ابتلا به ویروس فوق در مناطق بومی خود به طور محدود گزارش شده بود تا اینکه چندی پیش این ویروس به صورت یک بیماری همه گیر در ابتدا آمریکای جنوبی و آفریقا را درگیر کرده و به تازگی موارد متعدد ابتلا به آن در اروپا و آسیا نیز گزارش شده است. بر اساس جدید ترین گزارش های سازمان های مختلف بهداشت و درمان بین المللی ، تا کنون بیست و دو کشور در جهان درگیر این بیماری و تبعات آن شده اند و احتمال بروز و گسترش بیشتر آن نیز وجود دارد.

ویروس زکا از خانواده ویروس های موسوم به فلاوی ویروس بوده توسط نوعی خاص از پشه به انسان منتقل می شود . بیماری ناشی از این ویروس در افراد بالغ با عنوان بیماری زیکا زیکا شناخته شده موجب بروز تب در فرد مبتلا شده و شباهت های زیادی با تب دنگو دارد . این ویروس در بسیاری از کشورهای آسیائی ، آفریقائی و حوزه آمریکای جنوبی مشاهده شده و اخیرا در مناطق حوزه دریای کارائیب به صورت اپیدمی درآمده است .

ویروس زیکا عامل عارضه میکرو سفالی microcephaly  است که در آن مغز جنین انسان رشد نکرده و کوچک باقی می ماند . میکرو سفالی یک اختلال رشد عصبی است که عوامل متعددی مانند مسایل ژنتیکی ، سکته مغزی ، انگل توکسوپلاسموزا که عموما از طریق حیواناتی مانند گربه به انسان منتقل می شود ، سو تغذیه ، مسمومیت داروئی و قرار گرفتن در معرض پرتو های آسیب رسان ایجاد می شود . به نظر می رسد بر پایه مطالعات جدید باید در فهرست عوامل فوق ایجاد کننده اختلال میکروسفالی ، ویروس زیکا را نیز اضافه کرد . اغلب بیماران مبتلا به عارضه میکروسفالی  کند ذهنی و عقب ماندگی  داشته و رشد عصبی  آن ها با اختلالاتی  رو به رو است .

منبع: efe

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا