طراحی اعضای مصنوعی با قابلیت کنترل توسط مغز

در این روش با نقشه برداری دقیق و جامع از مغز انسان درک بیشتری از تعامل اعضا بدن با مغز به دست آمده است. در این آزمایش فردی که از دست مصنوعی استفاده می کند تنها با فکر کردن به این که انگشتان دستش را تکان دهد ، قادر به کنترل و تکان دادن انگشت ها شده و در حقیقت  الکترود های خاصی در مغز وی باعث انتقال این پیام شده و درپی آن شاهد تکان خوردن این عضو مصنوعی هستیم .

پس از نقشه برداری کامل از مغز انسان مشخص شد بخش هایی از مغز انسان مسئول کنترل و ارسال  پیام به هر یک از انگشتان دست است  که پژوهشگران تمرکز خود را بر شناسایی و ایجاد ارتباط بین این بخش از مغز و اعضای مصنوعی گذاشته و موفق به طراحی یک دست مصنوعی هوشمند با قابلیت فرمان پذیری از مغز شدند.

پس از نقشه برداری کامل از مغز انسان مشخص شد بخش هایی از مغز انسان مسئول کنترل و ارسال  پیام به هر یک از انگشتان دست است  که پژوهشگران تمرکز خود را بر شناسایی و ایجاد ارتباط بین این بخش از مغز و اعضای مصنوعی گذاشته و موفق به طراحی یک دست مصنوعی هوشمند با قابلیت فرمان پذیری از مغز شدند. در ادامه آن ها  از فردی که به عنوان داوطلب در پژوهش شرکت کرده و تحت این  آزمایش بود خواستند تا به این عضو مصنوعی و به طور خاص ؛ این پروتز  فکر کند.

همانطور که در ویدئوی ارائه شده نیز قابل رویت است این سیگنال ها به عضو مصنوعی رسیده و باعث حرکت آن ها میشود . در این مرحله قدرت تمرکز فرد مورد نظر در این آزمایش برای تکان دادن انگشت خود 76 درصد بود که در ادامه با ترکیب شدن حرکات دو انگشت با یکدیگر این میزان به 88 درصد افزایش یافت .

یکی از مزایای این آزمایش طول مدت آن و تطابق و آموزش سریع این عضو مصنوعی بود که به دلیل تحت فرمان قرار گرفتن مستقیم از طریق مغز کمتر از 2 ساعت زمان مورد نیاز بود . دانشمندان این حوزه در پایان ابراز امیدواری کردند با سیستم نقشه برداری گسترده از مغز و پتانسیل بالای این روش در کنار تطابق پذیری سریع پروتز با سیسیتم عصبی انسان ، شاهد گسترش این روش برای بیمارانی که به نقص عضو مبتلا هستند باشیم .

منبع UPI:

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا