پیشگیری از گلوکوما به کمک لنزهای تماسی

دانشمندان در مطالعات جدید خود  موفق به شناسائی طرح و الگوی دقیق سیگنال های الکتریکی ویژه ای شدند که از لنزهای هوشمند منتشر شده و ارتباط مستقیمی با پیشرفت عارضه گلوکوما دارد.

گفتنی است در حال حاضر عارضه گلوکوما اصلی ترین دلیل بروز کوری در بین مردم جهان شناخته شده و ابداع این لنزهای تماسی هوشمند و  جدید می تواند به پژوهشگران در پایش روند رشد بیماری و کند کردن آن کمک کند.

در حال حاضر عارضه گلوکوما اصلی ترین دلیل بروز کوری در بین مردم جهان شناخته شده و ابداع این لنزهای تماسی هوشمند و  جدید می تواند به پژوهشگران در پایش روند رشد بیماری و کند کردن آن کمک کند.

در همین رابطه پرفسور سی گوستاو دی مورائس سرپرست تیم پژوهشی فوق و استاد دانشکده چشم پزشکی دانشگاه کلمبیا در ایالات متحده آمریکا گفت: آن چه ما به کمک این لنزهای هوشمند می توانیم دریابیم ، این نکته است که شرایط این بیماری در افراد مبتلا بدتر شده است یا به حالت پایدار رسیده ؟ این موضوع را نمی توان با استفاده از روش های بررسی فشار داخلی چشم که هم اکنون متداول و رایج است ، مطالعه کرد.

گفتنی است دلیل اصلی بروز اختلال بینائی در افراد مبتلا به گلوکوما، افزایش فشار داخلی چشم است که معمولا چشم پزشکان برای بررسی روند بیماری اقدام به اندازه گیری میزان این فشار کرده و مشکل اصلی در این میان ، مقطعی بودن این اندازه گیری است ، زیرا در روش فعلی تنها فشار داخلی چشم در لحظه انجام آزمایش مشخص شده و در سایر موارد مانند شب ها که فشار داخلی چشم بیمار در هنگام خواب افزایش پیدا می کند ، امکان گرفتن این آزمایش وجود ندارد. این موضوع در حالی است که لنزهای تماسی هوشمند فوق الذکر قادر به بررسی دائم و مستمر شرایط مختلف چشم بیماران مبتلا به گلوکوما بوده و این موضوع می تواند به پزشکان در اتخاذ روش های درمان قطعی تر یاری کند زیرا آن ها با کمک داده های ثبت شده توسط این لنزها به طور دقیق قادر به مطالعه شرایط و جزئیات بیماری هستند.

در این مطالعات ، پژوهشگران به بررسی شرایط 40 بیمار مبتلا به گلوکوما پرداختند که در رده سنی 40 تا 89 سال قرار داشتند.   بیشتر افراد فوق از نوع ویژه گلوکومای زاویه باز رنج می بردند که شایع ترین نوع بیماری محسوب می شود. از بیماران شرکت کننده در این مطالعات درخواست شد که از لنزهای هوشمند فوق استفاده کرده و در طول 24 ساعت ، این لنزها را از چشم خود خارج نکنند . به این ترتیب سنسورهای هوشمند موجود در این لنزها موفق به ثبت تغییرات فشار داخلی چشم در طول شبانه روز و ساعات خواب شدند که می تواند تاثیراتی در عنبیه ، عدسی چشم و ساختار بینایی انسان داشته باشد.

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله چشم پزشکی journal Ophthalmology منتشر شده و در دسترس پزوهشگران قرار دارد.

منبع: thehealthsite

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا