محققان دانشگاه مازندران درانتظار حامی برای کاربردی کردن طرح قفل ژن

یک عضو هیات علمی دانشگاه مازندران و از محققان اجرای این طرح به ایرنا گفت:در صورت کاربردی کردن طرح قفل ژن می توان داروهای هدفمند برای مبارزه با سرطان تولید کرد.
دکتر اباصلت حسین زاده کلاگر افزود:اگر چه هم اکنون در رسانه ها از کشف داروهای ضد سرطان سخن گفته می شود ولی واقعیت این است که این داروها هدفمند نیستند .
وی توضیح داد : داروهای موجود برای مبارزه با سرطان که شاید تعدادشان به 200 تا 300 مورد برسد پس از بروز این بیماری کاربرد دارند و بسیاری از آنها اصلا کارائی ندارند.
این محقق رشته سلولی و ملکولی دانشگاه مازندران افزود:در قفل ژن مبارزه با سرطان از طریق هدف قرار دادن ژن مسبب ایجاد این بیماری عمل می کند و با قفل کردن ژن معیوب ، جلوی رشد سلول سرطانی را می گیرد.
وی گفت : این طرح را برای اولین بار در جهان انجام دادیم و درصدد برآمدیم تا با ارائه آن و تولید دارو به مرحله کاربردی برسانیم ولی وقتی پیش از اجرای مرحله پایلوت به صندوق حمایت از پژوهشگران کشور ارائه کردیم به ما گفتند که چون در جهان این طرح ارائه نشده است دیگر نیازی به اجرای آن در داخل کشور نیست.
حسین زاده کلاگر با بیان اینکه به دلیل علاقه این طرح را ادامه داده است ، افزود : این طرح را به صورت پایلوت در آزمایشگاهی بر روی سلول های خونی سرطانی و نیز بر روی رده سلولی آزمایش کردیم و موفق شدیم عملیات قفل ژن را روی رده سلولی انجام دهیم .
وی ادامه داد : تاکنون تنها یک دانشمند هندی این طرح را روی ژنی به نام' سی ام جی C- MG 'و بر روی موش انجام داده است که آن هم درآمریکا بود و غیر از این مورد هیچ شواهد و مدرک و مقاله ای وجود ندارد که طرح مشابهی در جهان انجام شده باشد.
محقق دانشگاه مازندران با تاکید بر این که با کمبود شدید اعتبار برای تولید دارو و کاربردی کردن طرح مواجه است ، اظهار داشت : با مصرف داروی قفل ژن سیستم تحویل دهنده دارو به سلول ، به طور مستقیم ژن دخیل در ایجاد بی نظمی در تکثیر سلول سرطانی را هدف قرار می دهد.
وی توضیح داد : در طرح قفل ژن کدهای نوکلئوتیدی سه ناحیه از بخش راه انداز ژن به عنوان نقاط هدف دارو به عنوان قفل معرفی می شوند که در غلظت مشخص دارو در داخل سلول، این سه منطقه چهار رشته ای می شود و بخش راه انداز ژن از کار می افتد و در نتیجه ژن رونوشت برداری نمی شود و پروتئین دبلیوتی یک WT1 تولید نمی شود.
او با بیان اینکه مبارزه با سرطان و جلوگیری از بروز این بیماری از هدف گیری های اصلی قفل ژن است ، افزود : ژن ' دبلیو تی یک wt1 ' منشاء بروز سرطان لوسمی است که می توان آن را قفل کرد و با این اقدام می توان جلوی اتلاف برخی از داروها را که با هزینه های غیر ضروری تولید می شوند گرفت .
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران همچنین گفت که هم اکنون تمامی اطلاعات طرح قفل ژن در آزمایشگاه دانشگاه مازندران بومی شده است و آنها منتظر یک حامی مالی برای خرید طرح و تولید انبوه دارو برای کمک به بیماران هستند .
این محقق و پژوهشگر حمایت های همه جانبه مسئولان برای تولید انبوه این داروها را خواستار شد.
طرح قفل ژن بر اساس اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران حاصل کار جمعی یک گروه بود که دکتر حسین زاده کلاگر به عنوان استاد راهنما ، نویسنده و مشاور در آن حضور داشت.
سعیده قضایی دانشجوی دکترای زیست شناسی سلولی و مولکولی، دکتر حسین آیت الهی استاد مشاور و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دکتر جهانبخش رئوف استاد مشاور و عضو هیات علمی دانشگاه مازندران دیگر اعضای تیم طرح قفل ژن هستند .
این طرح 24 دی ماه امسال در انجمن آنکولوژی ارائه شد و هفتم بهمن ماه جاری هم در مجله 'تومور بیولوژی Tumor Biology ' وابسته به انجمن بین المللی ژن های سرطان زا و شناساگرهای زیستی اروپا منتشر شد.
در همین حال رئیس پارک علم و فناوری مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا آمادگی این پارک را برای حمایت از کاربردی کردن طرح قفل ژن اعلام کرد . 
علی معتمدزادگان گفت که در صورت ارائه این طرح به پارک علم و فناوری مازندران ما حاضریم امکانات و سرمایه لازم را در اختیارشان قرار دهیم .

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا