بیوانرژی در حال حاضر در ایران یک شوخی است

برنامه گفت‌وگوی علمی با موضوع باید و نبایدهای بیو انرژی در ایران با حضور محسن صیقلی مشاور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دبیر کمیته اصل ۴۴ مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیروس زینعلی رئیس انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و مصطفی ربیعی مدیر آگاه سازی و مدیر امور بین الملل انرژی های نو ایران برگزار شد.

محسن صیقلی بیوتکنولوژی را در ایران فناوری نوین معرفی کرد و عنوان داشت: در دنیا کارهای جدیدی که انجام می شود، ما نیز مجبور هستیم انجام دهیم.

وی مهمترین عنصر در فناوری را مقرون به صرفه بودن دانست و اظهار داشت: این مسئله البته چرخه حیاتی دارد؛ شاید در ابتدا مقرون به صرفه نباشد اما در سال های بعدی که تکنولوژی پیشرفت کرد، این کار مقرون به صرفه است.

صیقلی با اشاره به «بیوفیول» که در حوزه بیوتکنولوژی وجود دارد، گفت: بیوفیول‌ها سوخت های فسیلی را جایگزین می کنند که حفاظت از زیست بوم هم مربوط می شود، ضمن اینکه از منابعی که داریم تلف می کنیم، استفاده بهینه می کنیم.

مطرح شدن بیو انرژی در حال حاضر در کشور شبیه یک شوخی است

مشاور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح شدن بیو انرژی در حال حاضر در کشور را به یک شوخی شبیه دانست وافزود: ما هنوز هم خیالمان راحت است که انرژی زیاد داریم. در این بخش کارگروه‌هایی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم، اما نهایتا چند ایده مطرح می شود

وی پایدار بودن تولید انرژی را بسیار با اهمیت عنوان کرد و بیان داشت: چیزی که در سوخت های فسیلی پایدارتر است و در سوخت های بادی و حوزه خورشیدی پایداری کمتر دارد و نمی توانند برق مستقیمی تولید کنند، زیرا شدت و ضعف زیادی دارند. در حوزه بیوانرژی به شدت این موضوع محسوس است و سوال این است که این انرژی تولید شده را به چه شکل می خواهند ذخیره سازی کنند.

دبیر کمیته اصل ۴۴ مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ما در زمینه فناوری بادی به دنبال آن هستیم که روشی را پید کنیم که ذخیره سازی را انجام دهیم تا بعدا از آن استفاده کنیم وگرنه بلافاصله بعد از تولید شدن باید از آن استفاده کنیم.

سیروس زینعلی، رئیس انجمن بیوتکنولوژی در این برنامه با اشاره به نفت و ارزان بودن آن، اظهار داشت: در دسترس قرار بودن نفت باعث شده تا کمتر به علوم دیگر مانند بیوتکنولوژی ها توجه کنیم.

دلایل محبوبیت بیوتکنولوژی

وی در بیان دلایل محبوبیت بیوتکنولوژی گفت: در چند سال اخیر به خصوص با بالا رفتن قیمت نفت و با توجه به پاک و ایمن بودن بیوتکنولوژی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. در کشورمان شرکت های مختلفی تلاش کردند، از فرآورده‌های زیستی الکل تولید کنند؛ مهمترین ماده بیوانرژی که امروزه در وسایل نقلیه استفاده می شود، الکل است.

وی اضافه کرد: اخیرا یک کارگروه در ستاد توسعه زیست فناوری گزارش را در خصوص وضعیت این صنعت در ایران ارائه کرده است. یک نگرانی که وجود دارد این است که اگر شرکت های خصوصی در این موضوع سرمایه گذاری کنند، تضمینی وجود ندارد که دولت از این صنعت استفاده و حمایت کند.

رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران با اشاره به قیمت بنزین گفت: نمی توان مردم را به این دلیل که بنزین گران‌تر بخرند چون امن‌تر و پاکتر است، به سمت خرید بنزیل پاک برد.

وی افزود: مهمترین بیوانرژی که به عنوان سوخت زیستی مطرح می شود، الکل مهمترین منبع آن است.

زینعلی با تاکید بر تهیه ماده اولیه محصول مورد نظر اظهار داشت: یک بحث این است که ذرت های شبیه خوراکی را از خارج وارد کنند و طی فرآیندهایی آنها را تبدیل به الکل کنند.

وی با اشاره به جلسه در ستاد توسعه زیست فناوری افزود: بحثی که مطرح بود این است که منابع عظیمی از اینگونه محصولات را داریم مانند نیشکر اهواز و چغندر قند. پسماندهای این محصولات در حال حاضر یک معضل است در حالی که می تواند به راحتی مورد استفاده قرار بگیرد. البته این یک بحث تخصصی است و شرکت هایی که می خواهند این کار را انجام دهند، باید ببینند، ذرت وارداتی برایشان ارزان تر است یا این کار.

وی افزود: البته مسئولان به فکر این موضوع هستند و برای آن یک کارخانه عظیم در کرمانشاه تاسیس شده است ولی شرط آن این است که دولت حمایت کند.

استفاده سنتی برخی از کشورها از بیوانرژی

در ادامه مصطفی ربیعی با بیان اینکه بیوانرژی منابعی است که از منابع زیستی به دست آمده است، گفت: این موضوع در دنیا پیشینه بسیار طولانی برای انرژی دارد. در حال حاضر که در بسیاری از کشورها منابع مدونی برای استفاده از آن وجود دارد، خیلی از کشورها به صورت سنتی از این منابع استفاده می کنند مانند هند و چین.

به گزارش مهر، مدیر آگاه سازی و مدیر امور بین الملل انرژی های نو ایران با ذکر یک مثال ادامه داد: وقتی زباله ها را دفن می کنند به دلیل فعل و انفعلاتی که اتفاق می افتد، تبدیل به همان گازهای شهری می شود که ما داریم استفاده می کنیم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا