جنگ با ابولا به کمک داروی ایدز

پژوهشگران با استفاده از یک روش جدید و سریع غربالگری دریافتند که داروهای ضد ایدز در برابر ویروس کشنده ابولا که توسط مایعات عفونی بدن از انسانی  به انسان دیگر منتقل می شود ، موثر است .

اینترفرون بتا ، قوی ترین بازدارنده ابولا محسوب می شود که این تیم تحقیقاتی  آن را طی مطالعه  نتایج غربالگری شناسایی کرده اند و در حال حاضر برای بخشی از آزمایش های بالینی افرادی که در طول شیوع اخیر در گینه آلوده شده اند ، مورد استفاده قرار می گیرد . 

قابل ذکر است ، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که شیوع این بیماری سطح بین المللی طی سال های 2014 – 2015 عنوان شده و این همه گیر شدن و تعداد افراد جان باخته بر اثر ابولا ، اپیدمی فوق را به یکی از حادترین نمونه های ثبت شده در تاریخ تبدیل کرده و این موضوع در حالی است که  تاکنون هیچگونه واکسن و یا درمان قطعی برای این بیماری به دست نیامده است .

دونالد برنچ ، استادیار دانشگاه تورنتو کانادا در رابطه با این یافته ها می گوید : پژوهشگران تیم تحقیقاتی فوق ،  موفق به کشف تاثیرات مثبت  داروهای معمول برای درمان ایدز بر مهار بیماری ابولا شدند ، اما بررسی های بالینی حاکی از این موضوع است که اثر بیشتر داروی ضد ایدز در ترکیب با اینترفرون بتا مشاهده شده است . اینترفرون بتا، قوی ترین بازدارنده ابولا محسوب می شود که این تیم تحقیقاتی  آن را از نتایج غربالگری شناسایی کرده اند و در حال حاضر برای بخشی از آزمایش های بالینی افرادی که در طول شیوع اخیر در گینه آلوده شده اند ، مورد استفاده قرار می گیرد.  

این روش سریع غربالگری برای اولین بار در یک آزمایشگاه استاندارد در محیط باز مورد استفاده قرار گرفته تا از طریق آن داروهای ضد ویروس ابولا شناسایی شده و مورد آزمایش قرار گیرند. به گفته این پژوهشگران، روش مذکور امکان پیدا کردن درمان های جدید سریع را افزایش می دهد.

این روش غربالگری که برای مدل و مطالعه تکثیر ویروس در ایالات متحده امریکا مورد استفاده قرار می گیرد، برای ادامه ارزیابی داروهای ضد ویروس جدید و یا داروهای ضد ویروس ابولا ، کمک می کند چرا که به باور دانشمندان  احتمال شیوع دوباره ابولا در آینده همچنان وجود دارد .

به گفته این پژوهشگران، روش و فن آوری به کار رفته در این مطالعه می تواند در اکثر آزمایشگاه ها و ارزیابی های ترکیبات دو تا سه  دارو مورد بررسی قرار گیرد .

این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله بیماری های مناطق گرمسیری (journal PLOS Neglected Tropical Diseases) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است. 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا