ارتباط صنعت و دانشگاه، بسیاری از ظرفیت های بالقوه را بارور می کند

وابستگی صنایع ما به فناوری های خارجی نه تنها مانع از شکوفایی و بالندگی بخش تحقیقات و شکل گیری فناوری های بومی شده است، بلکه صنایع را در معرض خطرات بالقوه ای چون آسیب پذیری در برابر تحریم ها قرار داده است. تجربه سال های اخیر نشان داد که بخش های مختلف صنعتی به جای آنکه چشم امید به شرکت های خارجی و فناوری های دست چندم وارداتی داشته باشند، می بایست به سراغ دانشگاه ها بیایند و نیازهای خود را به آنها عرضه کنند. در این صورت علاوه بر رونق بخشی به فعالیت های علمی و پژوهشی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقلتی، امکان خودکفایی کشور در بسیاری از بخش های صنعتی و تولیدی فراهم خواهد شد.  

غلام محمد زارعی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: ما قانون جامع حمایت از تولید را در مجلس به تصویب رساندیم که یک قانون نسبتا جامعی است که می تواند به خیلی از نیازهای کشور پاسخ دهد. طبعا یکی از مسایل مهمی که در این زمینه مطرح است بحت ارتباط صنعت و دانشگاه است.

وی افزود: ما سال های سال از عدم ارتباط صنعت و دانشگاه دو ضرر مهم کردیم. یکی اینکه ظرفیت دانشگاه ها در اختیار بخش صنعت نبود. و از همه مهم تر، ظرفیت صنایع هم در اختیار دانشگاه ها قرار نگرفت. به این معنا که وقتی دانشجو از دانشگاه فارغ التحصیل می شود به دلیل نبود این ارتباط، نمی تواند به صورت تجربی و عملی با نبض صنعت خود را تنظیم کند و وقتی از دانشگاه بیرون می آید به یک عنصر کارآمد تبدیل شود.

زارعی در ادامه تصریح کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه یعنی علم در کنار تجربه و ما دانشگاه و صنعت را به عنوان دو بال می دانیم؛ بال علم و بال عمل. اگر این دو بال به خوبی در کنار هم قرار بگیرند قطعا می توانند ظرفیت دانشگاه ها را در اختیار صنایع و ظرفیت صنایع را در اختیار دانشگاه ها قرار دهند.

ما سال های سال از عدم ارتباط صنعت و دانشگاه دو ضرر مهم کردیم. یکی اینکه ظرفیت دانشگاه ها در اختیار بخش صنعت نبود. و از همه مهم تر، ظرفیت صنایع هم در اختیار دانشگاه ها قرار نگرفت

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر به تاریخ این ملت نگاه کنیم در می یابیم که ملت ایران باهوش ترین ملت هاست. هیچ جای دنیا نمی تواند با قدمت و فرهنگ ما برابری کند. وقتی مدنیت، قدمت و فرهنگ در حوزه سرزمینی ایران بیش از سرزمین های دیگر وجود داشته، بنابراین ما می توانیم در خیلی از زمینه ها حرف اول را بزنیم و تولیدکننده و صادرکننده باشیم. ما می توانیم دارای برندهای اساسی اقتصاد در جهان باشیم. اما متاسفانه سال های سال از این ظرفیت دور ماندیم.

وی افزود: اگر ما تحلیل درستی از اقتصاد مقاومتی داشته باشیم قطعا آن تحلیل ما را به این هدف نزدیک می کند. ما در این سرزمین ظرفیت های بالقوه فراوانی داریم که می توانیم آنها را بارور کنیم و به فعلیت درآوریم. در این صورت نه تنها وابستگی ما به دیگر کشورها کاملا از بین خواهد رفت بلکه دیگر کشورها را به ما وابسته خواهد کرد.

زارعی در پاسخ به این پرسش که حمایت مالی صنایع از بخش تحقیقات در دانشگاه ها چقدر در این زمینه موثر است؟ گفت: این کار خوب است اما متاسفانه در حال حاضر کارهای پژوهشی در دانشگاه ها بیشتر در حد پایان نامه و مقاله باقی مانده است. من واقعا به ارتباط عملی صنعت و دانشگاه معتقدم. بنابراین صنایع می توانند نیازهای خود را در قالب پروژه برای دانشگاه ها تعریف کنند تا این ارتباط شکل بگیرد.  

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا