برای جوان ماندن ، بچه دار شوید

مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد زنانی که علاقه دارند تا سال های طولانی تری در شرایط جوانی باقی بمانند ، نباید از بچه دار شدن هراسی به خود راه دهند زیرا در این مطالعات مشخص شد که میزان سن فیزیکی بدن یک زن ، ارتباط مستقیمی با تعداد زایمان های وی دارد .

زنانی که دارای تعداد بچه های بیشتری هستند ، صاحب میزان بیشتری از تلومر ها telomeres در ساختار دی ان ای خود بوده و این موضوع سبب جوان تر ماندن آن ها می شود .

پژوهشگران همچنین بر پایه یافته های فوق دریافتند زنانی که دارای تعداد بچه های بیشتری هستند ، دارای میزان بیشتری از تلومر ها telomeres در ساختار دی ان ای خود بوده و این موضوع سبب جوان تر ماندن آن ها می شود . تلومر ها رشته های محافظی در انتهای دی ان ای هستند که انعکاس دهنده میزان پیری سلول ها بوده و در تعیین سن فیزیولوژیکی بدن نقش مهمی ایفا می کنند . در حقیقت باید دانست که تلومر ها بخش مهمی از روند تکثیر سلولی را بر عهده داشته و با طول عمر انسان در ارتباط  مستقیم هستند .

در این مطالعات ، دانشمندان به بررسی شرایط 75 زن در دو منطقه مجزا در کشور گواتمالا اقدام کرده و تعداد فرزندان این زنان و اندازه طول تلومر های آن ها را اندازه گیری کردند . گفتنی است این مطالعات به مدت سیزده سال ادامه داشته و دانشمندان طی این مدت برای دو بار میزان و طول تلومرهای زنان فوق را از طریق نمونه برداری بزاقی ، ثبت و بررسی کردند .

پرفسور پابلو نپومناسچی از پژوهشگران این پروژه و استاد دانشگاه فراسر در این رابطه اعلام کرد : یافته های ما در تناقض با نظریه های پیشین است که اعلام کرده بود تعداد بیشتر تولید مثل سبب افزایش روند پیری می شود . در حقیقت ما در این مطالعات دریافتیم داشتن فرزندان بیشتر ، سبب افزایش طول عمر در زنان  می شود .

وی در ادامه توضیح داد : کند شدن روند تحلیل و کوچک شدن تلومرها در زنانی که تعداد بیشتری بچه دارند به وضوح دیده می شود ، ممکن است عوامل مختلفی در این مساله دخیل باشند که از آن جمله می توان به افزایش وجود هورمون استروژن در دوران بارداری اشاره کرد .

بر اساس یافته های دانشمندان ، هورمون استروژن دارای قدرت زیادی برای حفظ جوانی سلول ها و پیشگیری از کوتاه شدن تلومر های موجود در دی ان ای دارد . البته در کنار این موارد ، باید نقش فاکتورهایی مانند محیط زیست ، شرایط اجتماعی و سبک زندگی را نیز مد نظر قرار داد .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا