اصلاح ساختارهای اقتصادی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان

برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان، اصلاح ساختارهای اقتصادی در کنار فراهم کردن دیگر ملزومات، از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر ساختارهای اقتصادی یک کشور زمینه و کشش لازم برای ورود فناوری های روز را نداشته باشند و بخش های مختلف تولیدی همچنان با رویکردهای سنتی و صرف هزینه های زیاد به تولید بپردازند، قطعا اقتصاد دانش بنیان شکل نخواهد گرفت. و حضور شرکت های دانش بنیان هم در چنین اقتصادی به منزله پاشیدن بذر در کویری لم یزرع است که هرگز به بار نمی نشیند و محصولی تولید نمی کند. بنابراین یکی از اقدامات اولیه برای شکل گیری اقتصاد دانش بنیان، فراهم کردن بستر مناسب برای تبدیل دانش به فناوری و محصول و سپس تجاری سازی آن است که به ارزش افزوده بالا و تولید ثروت برای جامعه منتهی خواهد شد.

محمدرضا تابش؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: همانطور که از اسم اقتصاد دانش بنیان برمی آید، این اقتصاد بر علم متکی است. در حقیقت پایه های این اقتصاد را دانش و فناوری شکل می دهد. به نظر می رسد اولین گام در تحقق اقتصاد دانش بنیان آن است که خروجی دانشگاه های ما انسان های عالم و پژوهشگر باشد. به هرحال می بایست انسان های عالم و پژوهشگری وجود داشته باشند که بیایند دردهای سیاست، دردهای اقتصاد و دردهای اجتماع را درمان بکنند.

وی افزود: باید اهتمام دانشگاه ها نسبت به تربیت نیروهای عالم و پژوهشگر بیشتر باشد تا دانشمندان و افراد شایسته بیایند و اقتصاد کشور را سر و سامان بدهند.

تابش خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگری که در تحقق اقتصاد دانش بنیان بسیار تاثیرگذار است ساختارهای اقتصادی است. باید دید که آیا ساختارهای اقتصادی ما برای شکل گیری اقتصاد دانش بنیان مناسب است یا خیر؟ به نظر من در این زمینه مقداری ضعف داریم هرچند حرکت هایی شروع شده اما چندان افق مطمئن و امیدوارکننده ای را ترسیم نمی کند. باید همین حرکت های کوچک را تقویت و ساختارها را اصلاح کرد تا بر پایه آن ساختارها و با تکیه بر انسان های عالم، اقتصاد دانش بنیان شکل بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کنار این موارد، آگاهی افکار عمومی، صاحبان صنایع و کارآفرینان نسبت به چنین اقتصادی از ملزومات دستیابی به آن است. باید تلاش کنیم افکار عمومی را نسبت به اقتصاد دانش بنیان آگاه کنیم که خریدار محصولات تولیدی داخل باشند.

باید دید که آیا ساختارهای اقتصادی ما برای شکل گیری اقتصاد دانش بنیان مناسب است یا خیر؟ به نظر من در این زمینه مقداری ضعف داریم 

وی تاکید کرد: اگر می خواهیم اقتصادمان دانش بنیان باشد باید این موارد به اجرا درآید وگرنه چنانچه به تئوری هایی بسنده کنیم و این تئوری ها در جامعه به کار گرفته نشود، راه به جایی نخواهیم برد.

تابش در پاسخ به این پرسش که عملکرد معاونت علمی و فناوری در 2 سال اخیر برای حمایت از شرکت های دانش بنیان را چطور می بینید؟ گفت: همان بارقه های امیدی که اشاره کردم به چشم می خورد متاثر از عملکرد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است اما باید این حرکت ها تقویت شود و این اجزا و اضلاعی که این مقوله را شکل می دهد، با هم دیده شود. اگر شما بیایید تنها از نظر ساختاری کار کنید اما آن آدم عالم تربیت نشود، کاری از پیش نخواهید برد. و در مقابل تربیت آدم عالم بدون اصلاح ساختار هم نتیجه بخش نخواهد بود.

وی با اشاره به در پیش بودن موعد بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: هرچند هنوز به روند بررسی برنامه ششم توسعه وارد نشدیم و تنها کلیاتی از آن آمده اما باید با پیشنهادات اصلاحی نمایندگان به معاونت علمی، رویکرد حمایت از فعالیت های دانش بنیان را تقویت کنیم.  

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا