کاهش کیفیت آب با ادامه روند افزایش جمعیت در تهران

بحران کمبود منابع آب یکی از چالش های پیش روی کشور است اما در کلانشهری چون تهران با جمعیت فراوانی که دارد، ابعاد این مساله گسترده تر خواهد بود. هرچند در چند سال گذشته به دلیل وقوع خشکسالی های پیاپی و کاهش نزولات جوی، حجم ذخایر آبی در استان تهران کاهش یافته است اما روند مهاجرت به شهرهای استان همچنان ادامه دارد و برخی کارشناسان هشدار می دهند که تداوم وضعیت موجود می تواند به نگرانی ها در زمینه تامین آب شرب شهروندان تهرانی در سال های آینده بیفزاید.

مهندس خسرو ارتقایی؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با بیان اینکه ما مطالعاتی در زمینه برنامه درازمدت تامین آب شرب استان تهران انجام داده ایم، اظهار کرد: در حال حاضر سرانه تولید آب در تهران بالغ بر 340 لیتر در شبانه روز است که عدد خیلی زیادی است. اگر آب به حساب نیامده را از این مقدار کم کنیم، سرانه مصرف هم بالای 230 لیتر در شبانه روز است. این سرانه باید زیر 200 لیتر بیاید و سرانه تولید هم می بایست زیر 300 لیتر باشد. یعنی برنامه ریزی های ما باید به این سمت برود که مصرف آب را کنترل کنیم.

 باید از تمام روش ها برای مصرف بهینه آب در دسترس استفاده کرد وگرنه اگر بخواهیم برویم از 500 کیلومتری آب برای تهران بیاوریم خیلی پرهزینه و سخت است. علاوه بر این هرچه آب جدیدی بیاوریم جمعیت هم بیشتر می شود

وی افزود: بخشی از طرح های ما باید به سمت بازچرخانی آب هدایت شود. در حال حاضر طرح های زیادی در شرکت آب و فاضلاب تحت مطالعه قرار دارد که مثلا یکی از طرح ها این است که در مناطق در حال توسعه 21 و 22 تهران، بخشی از تامین آب برای ساختمان ها از طریق آب باران باشد. جداسازی فاضلاب سرویس های بهداشتی از سایر مصارف هم از دیگر طرح هاست. ما تنها موظفیم که فاضلاب سرویس های بهداشتی و بخشی از فاضلاب های آلاینده را جمع آوری کنیم. مابقی فاضلاب در شهری مثل تهران که سفره عمیقی دارد و دارای بیش از 200 متر آبرفت است، قابل نفوذ به سفره است. در این صورت بخشی از هزینه ها کاهش می یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران خاطرنشان کرد: باید از تمام روش ها برای مصرف بهینه آب در دسترس استفاده کرد وگرنه اگر بخواهیم برویم از 500 کیلومتری آب برای تهران بیاوریم خیلی پرهزینه و سخت است. علاوه بر این هرچه آب جدیدی بیاوریم جمعیت هم بیشتر می شود.

ارتقایی در پاسخ به این پرسش که آیا در طرح آمایش سرزمین، حد مجازی برای جمعیت تهران پیش بینی شده است؟ گفت: در بحث آمایش سرزمین، ما تنها یک عضو هستیم. باید سازمان مدیریت و برنامه ریزی طرح آمایش را تدوین کند و مثلا بگوید که استان تهران کشش جمعیت بیش از 15 میلیون نفر را ندارد.

وی با بیان اینکه ما همواره در جلسات شورای عالی معماری و شهرسازی، برای آب عدد دقیقی را عنوان کرده ایم، تصریح کرد: ما مطالعاتمان را برای افق 1410 انجام دادیم که نیاز آبی استان به تفکیک حوزه های مختلف چقدر است. همچنین مشخص کردیم که اگر جمعیت با همین نرخ رشد، افزایش یابد به چه میزان آب نیاز داریم و اگر سیاست های انقباضی در پیش گرفته شود، این نیاز چقدر خواهد بود. اینها در جلسات مربوط به طرح جامع آب به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

ارتقایی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا افزایش جمعیت بر کاهش کیفیت آب هم تاثیرگذار است؟ تاکید کرد: قطعا همین طور است. وقتی جمعیت افزایش پیدا کند میزان نفوذ فاضلاب به سفره های آب زیرزمینی بیشتر می شود. علاوه بر این با محدود شدن منابع تامین آب، باید به سمت منابع غیرمطمئن تری بروید که باعث می شود از کیفیت آب کاسته شود.             

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا