تصاویر سه بعدی راز درون ریه را فاش میکند

یک تیم تحقیقاتی دانمارکی موفق شدند تا با کمک تصویربرداری سه بعدی ، تصاویری را ایجاد کنند که قادر به نشان دادن جابه جایی اکسیژن و دی اکسید کربن در ریه ها است در نتیجه با کمک این تصویربرداری می توان امیدی به درمان بهتر بیماری های تنفسی داشت.

 مدل جدید تصویربرداری با کمک علم پزشکی می تواند به بیمارانی که نیازمند مراقبت های ویژه با دستگاه های تنفسی هستند کمک کند.

تروئیلز جوهانس، مهندس و دانشجوی دکتری از دانشکده پزشکی بالینی دانشگاه آرهوس در دانمارک (در رابطه با ایجاد چنین تصویربرداری خاصی می گوید: ما نخستین افرادی هستیم که فناوری جدیدی را برای مشاهده ریه ها ابداع کرده ایم. این مدل از تصویربرداری یک نوع نقشه سه بعدی را از چگونگی و محل دی اکسید کربن و انتقال و جابه جایی اکسیژن ارائه می دهد .

جوهانسن در همکاری با پژوهشگران دانشکده پزشکی هاروارد یک مدل ریاضی را به عنوان بخشی از پروژه دکترای خود فراهم ساخت که پایه اصلی در تصویربردای سه بعدی بوده و از اسکن های توموگرافی تابش پوزیترون توسعه پیدا کرده است. اسکن توموگرافی تابش پوزیترون یک نوع از تصویربرداری است که با استفاده از یک ماده رادیواکتیو که ردیاب خوانده می شود ، می توان درون بدن را مشاهده کرد.

جوهانس در این رابطه اظهار داشت : برای نمونه اگر ما بیمارانی را که مبتلا به سرطان بوده و دارای تومورهایی در ریه هستند، داشته باشیم ،  این تصویربرداری کمک خواهد کرد تا پزشکان به طور ساده تری پیش بینی کنند که عواقب جراحی بخشی از ریه چگونه خواهد بود. او معتقد است که این مدل جدید تصویربرداری را می توان برای گروه های مختلف بیماران مورد استفاده قرار داد.

محققان بر این باورند که این مدل جدید تصویربرداری با کمک علم پزشکی می تواند به بیمارانی که نیازمند مراقبت های ویژه با دستگاه های تنفسی هستند کمک کند.

جوهانس در ادامه توضیحاتش اضافه کرد: این مدل همچنین کار پزشکان را برای تعیین این که چه افرادی از بیماران مزمن انسدادی ریه نیازمند عمل جراحی بوده و چه کسانی احتیاج به جراحی ندارند ، آسان می کند.

نتایج این پژوهش در مجله علمی فیزیولوژی تنفسی و نوروبیولوژی عمومی (journal Respiratory Physiology and Neurobiology) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا