معاون دانشگاه خوارزمی تاکید کرد: اهمیت اقدام بیشتر برای تقویت پژوهش

سیدحسین سراج زاده در مراسم نکوداشت پژوهشگران برتر دانشگاه خوارزمی گفت: از کل 459 عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در سال 93 تنها 228 نفر تقاضای گرنت کردند.
سراج زاده افزود: این امر نشان می دهد که 50 درصد اعضای هیات علمی حتی پرونده های خود را برای دریافت گرنت ارائه نکردند، در حالی که دانشگاه باید کاری کند که همه اعضای هیات علمی هر سال متقاضی دریافت گرنت باشند.
وی با این که این مساله یکی از معیارهای پژوهش و فناوری به شمار می رود و دانشگاه خوارزمی نیاز به تحرک بیشتر در ارتباط با پژوهش و فناوری دارد؛ افزود: در حال حاضر پژوهش و فناوری این دانشگاه در مقایسه با برخی دانشگاه های دیگر کشور آن چنان که باید، سازمان یافته و نهادینه نیست.
وی افزود: برای رفع این مساله برنامه های متنوعی در دانشگاه طراحی شده است که از جمله آن می توان به افزایش بودجه بخش پژوهش اشاره کرد؛ بودجه ویژه پژوهش دانشگاه خوارزمی در سال جاری نزدیک به 100 درصد افزایش داشته است.
سراج زاده ادامه داد: طرح حمایت از پایان نامه های دانشجویی در حال حاضر در حال اجرا شدن است. حق الزحمه داوری کتاب و مقاله افزایش یافته است و هزینه ها برای فرصت های مطالعاتی افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: ساماندهی و روانسازی فرایندهای اجرایی و اداری از دیگر فعالیت های این دانشگاه در حوزه توسعه پژوهش و فناوری به شمار می رود که در این راستا آئین نامه های جدیدی مربوط به فعالیت های پژوهشی مانند آئین نامه حمایت از پایان نامه ها، اعتبار ویژه پژوهشی، مراکز رشد، دوره پسادکتری، فرصت های مطالعاتی و نشریات علمی تدوین شده است.
وی از ایجاد کارگروه ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت و همچنین تغییر شیوه پرداخت اعتبار ویژه پژوهش به عنوان دیگر فعالیت های این حوزه یاد کرد.
سراج زاده، نهادسازی و توسعه فعالیت های پژوهشی، تقویت ارتباط با نهادهای خارج از دانشگاه و راه اندازی مرکز کارآفرینی و ارتباط با دانشگاه را از دیگر فعالیت های این حوزه برشمرد و افزود: مرکز کارآفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه خوارزمی سال گذشته ایجاد شد و تابستان امسال فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خوارزمی به برخی دیگر از فعالیت های پژوهشی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: مقالات پژوهشی داخلی این دانشگاه در سال 92، 381 مورد در سال 93، 661 مورد و در سال 94 به 404 مورد افزایش یافت. همچنین تعداد مقالات ISI از 207 مقاله در سال 92 به 292 مقاله در سال 93 و با یک کاهش، در سال 94 به 202 مقاله رسید.
وی در رابطه با فرصت های مطالعاتی نیز گفت: فرصت های مطالعاتی در سال های 92، 93 و 94 دو مورد بود و کتاب های منتشر شده این دانشگاه در سال 94، 60 جلد است.
سراج زاده در مورد بودجه های تخصیص یافته و فعالیت های پژوهشی این دانشگاه نیز گفت: بودجه گرنت مصوب در سال 92، 400 میلیون تومان بود که در سال 94 به 800 میلیون تومان افزایش یافت.
بودجه استناد شده گرنت نیز از 186 میلیون تومان در سال 92 به 530 میلیون تومان در سال 94 افزایش یافت و همچنین قراردادهای تحقیقات کاربردی برون دانشگاهی به دو میلیارد و 300 میلیون تومان در سال 94 رسید.
سراج زده اظهار کرد: دانشکده های دانشگاه خوارزمی از لحاظ سرانه فعالیت های پژوهشی وضعیت متفاوتی دارند به گونه ای که سرانه تولید مقاله برای هر دانشکده از کمتر از یک تا 4.5 مقاله متفاوت است.
محمدعلی سبحان اللهی سرپرست دانشگاه خوارزمی نیز در این مراسم به لزوم برقراری ارتباط بیشتر بین دانشگاه و حوزه صنعت اشاره کرد و گفت: دانشگاه ها باید در راستای رفع نیازهای جامعه قدم بردارند.
وی افزود: دانشگاه خوارزمی نیز به عنوان بخشی از جامعه دانشگاهی کشور برای تقویت این ارتباط کارگروه ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه را راه اندازی کرده است. 
وی افزود: علاوه بر این 10 کارگروه دیگر در این دانشگاه راه اندازی شده که یکی از فعالیت های آنها پیگیری و اجرای تفاهمنامه هایی است که در گذشته امضا شده این مساله به نفع دانشگاه، صنعت و جامعه است و فعالیت های دانشگاه را جهت دهی می کند.
وی افزود: ما نمی توانیم دانشگاه را با منابع موجود اداره کنیم و باید به سمت منابع جدید برویم و در این راستا دانشگاه ها نباید به صورت جزیره ای عمل کنند و باید با یکدیگر هم افزایی داشته باشند.
به گزارش ایرنا، مراسم نکوداشت پژوهشگران برتر دانشگاه خوارزمی بعدازظهر امروز با معرفی 15 پژوهشگر برتر و چهار پژوهشگر برگزیده در محل این دانشگاه برگزار شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا