نقش شبکه های اجتماعی فارسی در اشتراك دانش

به تازگی پژوهشی توسط محققان ایرانی انجام شده است که هدف از آن تعیین نقش شبكه های اجتماعی تخصصی وبی فارسی در اشتراك دانش میان كاربران این شبكه ها بوده است. رویكرد این پژوهش به این ترتیب بود که محققان این مطالعه را به روش پیمایشی تحلیلی و با استفاده از پرسشنامه 370 نفر از كاربران فعال 10 شبكه اجتماعی تخصصی وبی فارسی انجام دادند

پژوهشگران دریافتند که لازم است اطلاع رسانی لازم در مورد شبكه ها انجام شود و در عین حال، كیفیت خدمات شبكه های اجتماعی تخصصی وبی به حدی ارتقاء یابد كه تمایل افراد به اشتراك دانش در این شبكه ها را افزایش دهد..

یافته ها حاکی از آن بودند که هدف اصلی كاربران از عضویت در شبكه ها آشنایی با سایر فعالان و متخصصان حوزه های مورد نظر است. به طور كلی، عملكرد شبكه های داخلی در رفع نیاز اطلاعاتی كاربران، ترغیب آنان به مشاركت در اشتراك دانش، جلب اعتماد و اطمینان آنها، تاثیر در ارتقای سطح دانش تخصصی و نقش در افزایش تعاملات این كاربران، متوسط رو به پایین ارزیابی شد. كاربران بزرگ ترین مشكل موجود در شبكه های اجتماعی داخلی را اطلاع رسانی نامناسب و ناشناس بودن این شبكه ها اعلام كردند.

نتیجه گیری انجام شده به این ترتیب بود که بین میزان استفاده از شبكه های اجتماعی تخصصی فارسی و اشتراك دانش، رابطه معنادار مثبتی وجود دارد. هم چنین پژوهشگران دریافتند که لازم است اطلاع رسانی لازم در مورد شبكه ها انجام شود و در عین حال، كیفیت خدمات شبكه های اجتماعی تخصصی وبی به حدی ارتقاء یابد كه تمایل افراد به اشتراك دانش در این شبكه ها را افزایش دهد.

منبع: امیرمهدی عنبری، نجلا حریری، 1394. نقش شبكه های اجتماعی تخصصی وبی فارسی در اشتراك دانش، فصلنامه مطالعات ملی كتابداری و سازماندهی اطلاعات، سال بیست و ششم، شماره 3 (پیاپی 103).

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا