ریشه رویای تحصیل در خارج از کشور

هدف از مطالعه ویژه و جدید پژوهشگران ایرانی، تعیین عوامل موثر بر ترجیح تحصیل در دانشگاه های خارج از كشور از دید دانش آموختگان خارج از كشور است. این مطالعه توصیفی تحلیلی كه به صورت مقطعی در سال 1392 بر روی تعداد 160 نفر از دانش آموختگان مراجعه كننده به مركز خدمات آموزشی وزارت بهداشت و مركز بین المللی همایش های نهاد ایران انجام گرفت.

در بین عوامل اصلی ترجیح تحصیل دانش آموختگان در خارج از كشور عوامل علم و فناوری بیشترین تاثیر و عوامل مربوط به جذب دانشجو كمترین تاثیر را بر ترجیح تحصیل در خارج از كشور دارد

داده ها از طریق پرسش نامه پژوهشگر گردآوری شد. هم سانی درونی سوالات در تمام خرده مقیاس ها با مقدار استاندارد آلفای كرونباخ بیش از 70 /0 تایید شد. جهت بررسی عوامل اصلی تاثیر گذاری بر ترجیح تحصیل در خارج از كشور با آزمون تی تك نمونه ای و تعیین اولویت هر یك از عوامل از آزمون شناخته شده فریدمن استفاده شد.

یافته ها نشان از آن داشت که بیشتر افراد مورد مطالعه مردان ( به طور دقیق 3/ 64%) بودند. میانگین تاثیر عوامل علم و فناوری 91/2 و میانگین تاثیر عوامل مربوط به جذب دانشجو 83 /1 بود. تاثیرگذاری عوامل مربوط به جذب دانشجو، عوامل اجتماعی و فرهنگی، عوامل علم و فناوری و عوامل اقتصادی بر ترجیح تحصیل در دانشگاه های خارج از كشور از دید دانش آموختگان از لحاظ آماری معنی دار بودند.

نتیجه گیری انجام شده توسط محققان به این ترتیب بود که یافته های نشان داد كه در بین عوامل اصلی ترجیح تحصیل دانش آموختگان در خارج از كشور عوامل علم و فناوری بیشترین تاثیر و عوامل مربوط به جذب دانشجو كمترین تاثیر را بر ترجیح تحصیل در خارج از كشور دارد و عامل امكانات بیشتر اینترنتی و عدم وجود محدودیت دسترسی به سایت ها مهم ترین عوامل در بین مقوله های علم و فن آوری برای ترجیح تحصیل دانش آموختگان در خارج از كشور بود.

منبع: محمدعلی حسینی، پرستو نهاوندی، سلیمان احمدی، زینب مقدمی فرد، 1394. عوامل موثر بر انتخاب دانشگاه های خارجی جهت تحصیل از دیدگاه دانش آموختگان خارج از كشور، مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكی یزد، سال دهم، شماره 3.

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا