آغاز تلاش برای شناخت “ماده تاریک”

امروز چهارشنبه، ١٣ خرداد (٣ ژوئن)، پژوهشگران سازمان اروپایی تحقیقات هسته‌ای، موسوم به مرکز پژوهشی سرن واقع در مرز سوئیس پس از یک وقفه دو ساله بار دیگر با استفاده از شتاب‌دهنده بزرگ هادرون آزمایش‌‌هایی را به اجرا می‌گذارند با این امید که بتوانند به ماهیت ماده تاریک پی ببرند.
در آزمایشی امروز، ذرات بنیادی پروتون با انرژی بسیار زیاد به یکدیگر برخورد خواهند کرد تا به این ترتیب، شرایط کیهانی در بیش از سیزده میلیارد سال پیش، یعنی زمان وقوع مهبانگ و آغاز جهان کنونی در مقیاسی کوچک بازسازی شود. پژوهشگران انتظار دارند در این شرایط، شاهد بروز ماده تاریک باشند.
مرکز پژوهشی سرن در اطلاعیه‌ای گفته است که آزمایش تشخیص ماده تاریک امروز (۳ ژوئن) آغاز می‌شود و امید می‌رود به زودی نتایج مورد نظر از این آزمایش به دست آید.
به گفته پژوهشگران، در صورتی که پس از برخوردهای نوترنی، معلوم شود که مقداری از انرژی مورد انتظار از این برخوردها “مفقود” است، می‌توان نتیجه گرفت که ماده تاریک ایجاد شده است.
به گزارش علمنا،پژوهشگران مرکز سرن خود را آماده کرده‌اند تا آزمایش های متعددی را طی سه سال آینده به اجرا بگذارند با این امید که وجود پدیده‌ای را که در نظریه‌های فیزیک نو پیش بینی شده به اثبات برسانند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا