تغییر ساختار ژنتیکی در پی اختلالات تغذیه

پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند که اختلالات تغذیه  می تواند تبعات ناگواری در سلامت انسان در پی داشته باشد . بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات پژوهشگران ایتالیائی در مرکز بهداشت منطقه ای آمبریا health authorities in the Italian region of Umbria ، اختلالا ت تغذیه از جمله کم اشتهائی وسواسی یا anorexia ، سو تغذیه و پرخوری و زیاده روی در مصرف مواد غذائی می تواند تاثیرات مخربی بر ساختار ژنتیکی انسان داشته و موجب بروز تغییرات در ژن ها شود .

اختلالا ت تغذیه از جمله کم اشتهائی وسواسی یا anorexia ، سو تغذیه و پرخوری و زیاده روی در مصرف مواد غذائی می تواند تاثیرات مخربی بر ساختار ژنتیکی انسان داشته و موجب بروز تغییرات در ژن ها شود .

در این مطالعات ، پژوهشگران تمرکز خود را به بررسی تاثیر و تاثرات متقابل اختلالات تغذیه و ساختار دی ان ای قرار داده و در این مسیر به بررسی سیصد و چهل و نه فرد مختلف که به بیماری هایی از قبیل کم اشتهائی وسواسی یا anorexia و سوتغذیه دچار بودند پرداخته و اطلاعات این افراد را ثبت کردند . کلیه افراد این گروه در رده سنی 12 تا 50 سال قرار داشتند .

لازم به توضیح است که بی اشتهائی عصبی نوعی اختلال روانی در غذا خوردن است که در آن بیمار از خوردن غذا به میزان کافی و با وجود گرسنگی امتناع می‌ورزد . این روند که معمولاً با آغاز و زیاده ‌روی در یک رژیم غذایی آغاز می‌شود به دلیل کاهش شدید وزن می‌تواند منجر به مخاطرات مرگباری شود .  عدم تصور صحیح از شکل بدن و تناسب اندام ، همچنین فشارهای اجتماعی و تصویرسازی نادرست رسانه‌ای از وزن ایده ‌آل از دلایل بروز این بیماری شمرده می‌شود .

در این مطالعات مشخص شد شرایط محیطی و رفتارهای تغذیه می تواند تاثیرات اساسی روی ژن های انسان باقی گذارد . به این ترتیب پژوهشگران دریافتند که مطالعه و دخالت در نحوه تغذیه و حالات روحی انسان می تواند در درمان این بیماری ها موثر باشند .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا