گامی جدید برای تولید کم هزینه‌تر انرژی‌های تجدیدپذیر

گروهی از پژوهشگران دانشگاه موناش در استرالیا با استفاده از ترکیبی دربردارنده مواد ارزان قیمت موفق شدند نوعی کاتالیروز بسیار کارامد بسازند که می‌تواند واکنش‌های الکتروشیمیایی  لازم برای کاهش دی اکسید کربن به سینگاز را تسهیل کند. گفتنی است سینگاز ترکیبی از مونواکسید کربن و هیدروژن است که برای تولید طیف گسترده‌ای از سوخت‌ها و مواد گوناگون کاربر دارد و شیوه ای سودمند برای کاهش آلاینده‌های کربنی نیز به شمار می‌رود.

کاهش الکتروشیمیایی دی اکسیدکربن و تبدیل آن به موادسودمند و سوخت و مواد مختلف، یکی از شیوه‌های جدیدی است که در دنیا مورد توجه قرار گرفته است. با این وجود، اصلی‌ترین مانع در برابر پیشرفت این شیوه، نیاز این واکنش به کاتالیروزهای گرانقیمتی نظیر طلا و پالادیوم است. ناکارامدی این واکنش و نیاز به صرف انرژی زیاد، از دیگر معایب این شیوه رایج است.

در این میان، این پژوهشگران موفق شدند با استفاده از ترکیبی از مواد ارزان قیمت – نانوذرات کاتالیروز سولفید مولیبدن با یک لایه رسانای گرافین و نیز پلیمر معروفی به نام پلی اتیلامین- این کاتالیروز کارامد را طراحی کنند. فقط وقتی این سه ماده با در واکنش حضور دارند است که میزان کارامدی کل واکنش به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

در صورتی که این کاتالیروز در ابعاد گسترده مورد استفاده قرار گیرد، شاید در آینده شاهد گسترش استفاده از شیوه تبدیل گازهای آلاینده به سوخت و مواد دیگر و در نتیجه کاهش میزان دی اکسید کربن آزاد شده در جو باشیم.

این پژوهش به تازگی در نشریه Energy and Environmental Science منتشر شده است. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا