وقتی عطارد آماج بارشهای شهاب سنگی قرار می گیرد

زمین در هر سال چندین بارش شهابی را تجربه می کند و این زمانی است که سیاره مادر از رد گرد و غبار برجای مانده از شهاب سنگ یا سیارک در حال عبور از کنار خورشید عبور می کند. این ذرات وارد اتمسفر زمین شده و البته می سوزند که در نتیجه آن رد نورانی در آسمان زمین دیده می شود.

تحقیقات اخیر اخترشناسان همچنین نشان می دهد که احتمالا یک سال پیش سیاره مریخ نیز تحت بارشهای شهاب سنگی قرار داشته است و آن زمانی بوده که شهاب سنگ Siding Spring از نزدیکی سیاره سرخ عبور کرده بود.

تحقیقات اخیر اخترشناسان همچنین نشان می دهد که احتمالا یک سال پیش سیاره مریخ نیز تحت بارشهای شهاب سنگی قرار داشته است و آن زمانی بوده که شهاب سنگ Siding Spring از نزدیکی سیاره سرخ عبور کرده بود.

البته در مقایسه با مریخ و زمین، اتمسفر عطارد پایداری کمتری دارد (زیرا تنها از ابرهای متشکل از ذرات اتمیکی پس زده شده از سطح مریخ و یا بادهای خورشیدی تشکیل شده است).

یافته جدید اخترشناسان درباره عطارد پس از آن صورت گرفت که آنها نسبت به الگوی عجیب کلیسم یافت شده در اتمسفر رقیق این سیاره گیج و مبهوت شده بودند.

بر اساس مشاهدات صورت گرفته توسط کاوشگر «مسنجر» ناسا که چند ماه پیش در اتمسفر عطارد دست به خودکشی از پیش برنامه ریزی شده زد دانشمندان متوجه شدند که میزان کلیسم شناسایی شده در نزدیکی سطح این سیاره در طول سال تغییر می کند و بیشترین میزان آن زمانی است که به نزدیکترین فاصله به خورشید می رسد.

اما معمای عطارد زمانی به اوج خود رسید که بر اساس یک مدل دیگر چنین پیش بینی شد که حداکثر کلسیم عطارد باید پیش از نزدیک شدن آن به نزدیک ترین فاصله با خورشید باشد.

دانشمندان با بررسی مدار حرکتی شهاب سنگ Comet Encke طی ده ها هزار سال گذشته حالا به این باور رسیده اند که آن را عامل اصلی بروز تغییرات در کلسیم اتمسفر عطارد به شمار آورند.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا