در سالمندی هم چابک باقی بمانید

تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد که سن ، محدودیت و مانع برای انجام فعالیت های بدنی سنگین محسوب نمی شود .  پژوهشگران برای بررسی این موضوع در پروژه ای تحقیقاتی ، به مطالعه شرایط فیزیکی شش مرد در سنین بین 46 تا 71 سالگی پرداخته و از ان ها خواستند تا فاصله بین  کپنهاگ (Copenhagen) تا کیپ شمالی (North Cape)  را با  دوچرخه سواری طی کنند . این افراد  طی دو هفته ،  دو هزار و هفتصد کیلومتر را رکاب زدند و در طول این دو هفته ، محققان بدن این افراد را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند .

 این نخستین مطالعه و پژوهش روی سالمندان برای انجام فعالیت های بدنی سخت و سنگین است. این بسیار شگفت انگیز است که حتی در سنین بالا نیز می توان انرژی را همانند دیگر سطوح سنی مصرف کرد .

نتایج بررسی ها نشان می دهد که افراد سالمند می توانند به میزان استاندارد واحد  4.0 متابولسیم و سوخت و ساز پایه را مصرف کنند در حالی که دوچرخه سواران حرفه ای به صرف 4.3 متابولسیم پایه می پردازند . محققان با مشاهده این نتایج بسیار شگفت زده شدند چرا که سالمندان تقریبا قادر به صرف انرژی به همان اندازه ای هستند که ورزشکاران حرفه ای همچون دوچرخه سواران تورهای دوچرخه سواری مصرف می کنند .

روسانکیلد لارسن (Rosenkilde Larsen) از محققان فوق دکترا که با این تیم تحقیقاتی همکاری داشته در رابطه  با این پژوهش ها می گوید: « قابل ذکر است که این نخستین مطالعه و پژوهش سالمندان برای انجام فعالیت های بدنی سخت و سنگین است. این بسیار شگفت انگیز است که حتی در سنین بالا نیز می توان انرژی را همانند دیگر سطوح سنی مصرف کرد. »

در خاتمه لازم به ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله امریکایی تغذیه بالینی (American Journal of Clinical Nutrition) به چاپ رسیده و در وب سایت این مجله قابل دسترس است .

 

مترجم: فاطمه کردی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا