دستگاه تحریک الکتریکی مستقیم و متناوب فراجمجمه ای ساخته شد

'فرزاد توحیدخواه' مجری پروژه 'طراحی، ساخت و کارآزمایی کاربری بالینی نمونه آزمایشگاهی دستگاه تحریک الکتریکی مستقیم و متناوب فراجمجمه ای قابل برنامه ریزی توسط کامپیوتر' که در معاونت علمی ریاست جمهوری در حال انجام است، درباره این پروژه اظهار کرد: این دستگاه با تولید جریان ضعیف و عبور این جریان از جمجمه، تحریک الکتریکی مغز را انجام می دهد که جریان تولیدی در کلینیک ها 2 و در پروژه های تحقیقاتی4.5 میلی آمپر است.
وی در ادامه با بیان این که ساخت این دستگاه به پایان رسیده و در مرحله تست نهایی است، گفت: استفاده از این روش غیر تهاجمی و از نظر هزینه ارزان تر از روش های دیگری است که استفاده از آن در درمان بیماری هایی همچون افسردگی کاربرد داشته است.
وی اظهار کرد: همچنین استفاده از آن اثرات مثبتی روی حافظه می گذارد و در حال حاضر محققان برای کاربرد درمانی آن در رابطه با پارکینسون در حال تحقیق هستند.
توحیدخواه گفت: این دستگاه در دو نمونه تحقیقاتی و نمونه ساده تر برای کلینیک ها ساخته شد، نمونه تحقیقاتی خارجی و مشابه این دستگاه 60 میلیون تومان به فروش می رسد، اما نمونه ساخته شده توسط محققان ایرانی با مبلغی به مراتب کمتر و بین 10 تا 20 میلیون تومان عرضه می شود، تولید 10 نمونه تحقیقاتی این دستگاه ماه آینده به پایان می رسد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: نمونه کلینیکی دستگاه خارجی نیز 12 میلیون تومان قیمت دارد که دستگاه مشابه ایرانی با همان کیفیت بعد از تجاری سازی و تولید انبوه نصف این مبلغ عرضه می شود. طراحی این دستگاه ها کاملا توسط پژوهشگران و مهندسان ایرانی انجام شده که قدمی برای ایجاد خودباوری در بین جوانان کشور است، هر چند نمونه کوچکی از نمایش پتانسیل علمی بین جوانان است.
به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وی اظهار کرد: ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حمایت از این پروژه ساخت دستگاه را تسهیل کردند و اقدامی مناسب در توسعه و بومی سازی دانش فنی این رشته را انجام می دهند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا