بحرانی به نام استافیلوكوكوس اورئوس

 استافیلوكوكوس اورئوس فاكتورهای مختلف شامل توكسین سندرم شوك سمی (TSST-1) و اگزفولیاتو (ET) را تولید می كند كه در كلونیزه شدن و ایجاد بیماری نقش دارند. در همین راستا مطالعه ای انجام شده است که هدف از آن تعیین فراوانی ژن های TSST-1 و ET در ایزوله های كلینیكی استافیلوكوكوس اورئوس بود

نتایج نشان می دهد كه میزان شیوع استافیلوكوكوس اورئوس حامل TSST در شهر همدان موضوع نگران كننده ای است.

این مطالعه به صورت مقطعی بر روی 100 سویه استافیلوكوك اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) و 100 سویه استافیلوكوك اورئوس حساس به متی سیلین (MSSA) جدا شده از نمونه های بالینی بیماران بستری، سرپایی و ناقلین بیمارستان های آموزشی شهر همدان از مهر 1392 تا مرداد 1393 انجام گرفت.

گونه های شناسایی شده به روش بیوشیمیایی با استفاده از تكنیك مولكولی PCR (Polymerase chain reaction) نیز تایید شدند. الگوی حساسیت دارویی با استفاده از روش دیسك دیفیوژن انجام شد. وجود ژن های TSST-1 و ET با روش PCR مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها نشان از آن داشتند که بیشترین حساسیت و مقاومت سویه های MRSA، MSSA و سویه های ناقلین در برابر آنتی بیوتیك ها به ترتیب شامل كلیندامایسین و سیپروفلوكساسین، كلیندامایسین و تتراسایكلین، اریترومایسین و جنتاماسین مشاهده شد. به طور كلی (13%) 26 سویه از 200 دارای ژن توكسین سندرم شوك سمی و اگزفولیاتیو بودند. فراوانی مربوط به ژن TSST (11%) 22 و فراوانی ژن ETD (2%) 4، است. با توجه به نتایج آماری ارتباطی بین سویه های MRSA و MSSA با ژن های TSST و ETD دیده نشد.

محققان از این اطلاعات جمع بندی ویژه ای به عمل آورده و دریافتند که نتایج نشان می دهد كه میزان شیوع استافیلوكوكوس اورئوس حامل TSST در شهر همدان موضوع نگران كننده ای است. گردش این ایزوله ها در افراد جامعه به ویژه افراد مسن و افراد دچار نقص سیستم ایمنی در كشور و در افراد سالم كه گاه تا 60-50% می رسد، دارای اهمیت است.

منبع: محمدرضا عربستانی، سحر راستیانی، سید فضل الله موسوی، صفیه غافل، محمد یوسف علیخانی، 1394، تشخیص ژن های سندرم شوك سمی و اگزفولیاتیو در سویه های استافیلوكوك اورئوس جدا شده از اشخاص ناقل، مقاوم و حساس به متی سیلین. مجله دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران، سال هفتاد و سوم، شماره 8 (پیاپی 176)

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا