اثر کود شیمیایی بر جذب مواد معدنی

غلظت های مناسب ریز مغذی ها در بافت گیاهان نه تنها برای رشد و عملكرد مطلوب آنها، بلكه در زنجیره غذایی برای رشد و سلامتی حیوانات و انسان ضروری است؛ بنابراین، به منظور ارزیابی تاثیر كودهای شیمیایی، كود آلی و تلفیق آنها بر غلظت و جذب ریز مغذی ها در شنبلیله (Trigonella foenum-graecum) سیاهدانه (Nigella sativa L.) در آرایش های مختلف كاشت، در قالب طرح بلوك های كامل تصادفی با سه تكرار (آزمایش فاكتوریل) در مزرعه تحقیقاتی دانشكده كشاورزی دانشگاه شهركرد در سال 1392 اجرا شد.

كاربرد كشت مخلوط همراه با تیمار تغذیه آلی راهكار مناسبی برای افزایش كارایی جذب برخی عنصرهای ریزمغذی در خاك های آهكی است.

در این آزمایش پنج آرایش كشت شنبلیله سیاهدانه شامل كشت خالص شنبلیله، كشت خالص سیاهدانه، شنبلیله: سیاهدانه با نسبت 2:1، شنبلیله: سیاهدانه با نسبت 1:1 و شنبلیله: سیاهدانه با نسبت 1:2 و نیز سه منبع كود شامل كود شیمیایی، كود آلی و كود تلفیقی مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج نشان داد كه محتوای عنصر آهن، روی و منگنز در سیاهدانه بیشتر از شنبلیله و میزان مس در سیاهدانه كمتر از شنبلیله بود. كشت مخلوط در شرایط استفاده از كود شیمیایی، تنها غلظت عنصر روی و منگنز را در گیاه سیاهدانه افزایش داد. تیمار شنبلیله: سیاهدانه (2:1) با تغذیه تلفیقی و تیمار شنبلیله: سیاهدانه (۱: ۲) در شرایط كاربرد كود آلی به ترتیب دارای بالاترین میزان جذب عنصر آهن و روی (به ترتیب ۲۴۲ و ۲۶۹ گرم در هكتار) بود، این در حالی بود كه بیشترین جذب منگنز و مس به ترتیب در كشت خالص سیاهدانه در شرایط كاربرد كود آلی و كشت خالص شنبلیله با منبع كود تلفیقی به دست آمد. به طور كلی می­توان بیان داشت كاربرد كشت مخلوط همراه با تیمار تغذیه آلی راهكار مناسبی برای افزایش كارایی جذب برخی عنصرهای ریزمغذی در خاك های آهكی است.

منبع: مریم روستایی، سیف اله فلاح، 1394، ارزیابی تاثیر كودهای شیمیایی، آلی و تلفیق آنها بر غلظت و جذب ریز مغذی ­ها در شنبلیله- سیاهدانه در آرایش های مختلف كاشت. مجله كشاورزی بوم شناختی، سال پنجم، شماره 1.

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا